لیـــــــــــــــراوی
نو یافته هایی از تاریخ و فرهنگ خلیج فارس
درباره وبلاگ


لیراوی نام یک طایفه و ناحیه در کناره ی خلیج فارس با بیش از 700 سال تاریخ روشن می باشد و بلوک لیراوی به طور کامل در شهرستان دیلم (استان بوشهر ) واقع شده است. لیراوی در قرن هشتم هجری از طوایف مشهور لر بزرگ و دارای دوبخش لیراوی بالابند و دشت لیراوی بوده. نخستین شخصیت تاریخی آن شیخ محمود لیراوی در اواخر سال 792 توسط شاه منصور آل مظفر حکومت قلعه گل و گلاب - زیدان و بندر مهروبان را به دست گرفت(مثلثی که حدود جغرافیایی دشت لیراوی را تعیین می کند).
لیراوی ها در طول 700 -800 سال اخیر نقش برجسته ای در تاریخ ایران زمین داشته اند مانند امیر جلال الدین مسعودشاه لیراوی [867تا896] سرخیلی لشکر قراقوینلوها و امارت دیوان اغوزی آق قویونلو ها را برعهده داشت و در شمار "امرای کبار" فارس بود.
لیراوی های ساکن در بالابند(کوه) به ایلات بهمئی ، طیبی ، خدری ، شیرعالی ، یوسفی و ... و در دشت لیراوی(دامن بند) نیز به ایلات خضری ، باباحسنی ، خواجه گیری ، اکبرغالبی ، چاه تلخی ، کاوی ، احمد حسینی ، بوالفتحی ، بویراتی ، گرّه ای و ... تقسیم می شوند.
پراکندگی و سکونت گاه های طوایف لیراوی پیش از صد ساله اخیر :
استان بوشهر ؛ علاوه بر دهستان های لیراوی در شهرستان دیلم در شهرستان بوشهر بلوک انگالی (هفت جوش و حیدری ) دشتستان : سعدآباد ، شبانکاره، در تنگستان (خضری تنگستانی مشهور به خذرو).
استان فارس روستاهای سیف آباد و بالاده از بخش جره کازرون ، روستای بورکی در بخش خشت .
استان چهارمحال و بختیاری روستای لیرابی در شهرستان اردل.
استان خوزستان شهرستان های باغملک و رامهرمز (بهمئی ها ).
استان کوه گیلویه و بویر احمد شهرستانهای بهمئی ، گچساران و دهدشت .


قدم در ساحل پاییز می زد
فلوتی داغ و حزن انگیز می زد
نه تنها از دلش می زد غریبه
خدایا از دل من نیز می زد

مدیر وبلاگ : علیرضا خلیفه زاده
برچسبها
چاپ دوم کتاب هفت شهر لیراوی و بندر دیلم را در کتابفروشی های


 دیلم 
- کتابفروشی سعید بیراتی 
 
-  کتابفروشی محمد پیرو 

- رضا خواجه گیری 

گناوه 
- کتابفروشی مرکزی با مدیریت حسین خدر پور 

- کتابفروشی دریادلان - با مدیریت استاد غلامرضا کرمی 
کتابفروشی شیخ محمد احمدپور - پاساژ حقیقت 
- روزنامه فروشی ماندنی خالقی 

بهبهان 
- آقای پرویز خلیجی - دفتر روزنامه طلوع 

رامهرمز
 - آقای یونس بالیوی 

شهرستان بهمئی (لیکک) :

 خیابان رهبری - جنب بانک ملی - عکاسی پوریا - عباسقلی پیرایی 

بوشهر - 
کتابفروشی پارکر (شهبازی فرد)
کتابفروشی  کتابشهر (خیابان مطهری /باغ زهرا)

مراکز عرضه در تهران
کتاب فروشی طهوری - روبه روی دانشگاه تهران 
کتاب فروشی توس - خیابان انقلاب 
کتابفروشی افتخارزاده - پاساژ فروزنده - خیابان انقلاب 
کتابفروشی کامران - نبش کتابفروشی گوتنبرگ طبقه اول - خیابان انقلاب

  کرج  
کتابفروشی هجران - میدان شهدا 

کازرون (به زودی اعلام می شود)

مصیری (شهرستان رستم ) (به زودی اعلام می شود)

و سایر شهر ها متعاقبا اعلام خواهد شد 

علاقه مندان به تاریخ ایران - بنادر تاریخی خلیج فارس - استان بوشهر - لیراوی - شهرستان دیلم - مناطق لر نشین و سرگذشت طوایف لر بزرگ و ... در این کتاب می توانند پاسخ بسیاری از سوالات خود را بیابند. 

http://shaloo1.ir/images/KHABAR/06.93/liravideylam.jpg

 هفت شهر لیراوی و بندر دیلم

اثر: علیرضا خلیفه زاده

انتشارات شروع - بوشهر 

چاپ دوم 

تعداد صفحات 752 

قیمت : 45000 تومان 

فصل اول رستاق ریشهر(ریواردشیر)

فصل دوم سینیز

فصل سوم اسلجان (روستای شهرویران لیراوی)

فصل چهارم  بندر مهروبان

فصل پنجم سنجاهان (میانه روستای شیرونک و بینک)

فصل ششم قوستان (در حوالی مهروبان)

فصل هفتم  لیراوی 

فصل هشتم بندر دیلم 

فصل نهم بندر حماد 

فصل دهم بندر امام حسن (مرکز دهستان لیراوی میانی)





نوع مطلب : هفت شهر لیراوی و بندر دیلم، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
یکشنبه 16 شهریور 1393 :مدیر وبلاگ لیراوی : علیرضا خلیفه زاده

به قلم : دکتر عبداله گندم کار   

     نگاهی به تاریخ گذشته ایران، شکوه اقوام و طوایف ایرانی را متجلی می سازد و ما را با نیاکان مان آشنا می نماید تا مبادا در گرداب تهاجم دشمنان خارجی و داخلی این مرز و بوم، اصالت خویش را فراموش سازیم.

     لیراوی های مقیم شهر بالاده در شهرستان کازرون بیش از دو قرن پیش در منطقه جره بالاده ساکن بوده اند. این قوم بعد از مهاجرت به بخش جره بالاده؛ ابتدا روستایی بنام لیراوی در شمال بالاده و نزدیک به روستاهای سیریزجان و ابوالحسنی فعلی تشکیل داده و سپس به بالاده نقل مکان می نمایند.در حال حاضر زمین های محدوده ی روستای فوق هنوز به عنوان "لیراوی" یا به تلفظ اشتباه "لیرابی"مورد نظر عامه ی مردم منطقه بوده و در اصل روستای لیراوی اکنون خالی از سکنه و فقط نام زمین های محدوده آن روستا می باشد. " اولین منبعی  که به صراحت از روستای (لیراوی) در بخش جره بالاده از کازرون نام برده ؛ نزهت الاخبار نوشته خورموجی می باشد. منبعی دیگر از تعداد طوایف لیراوی که در ناحیه جره بالاده کازرون زندگی می کنند نام می برد ؛ در کتاب مردم شناسی هنری فیلد ترجمه دکتر عبدالله فریار، این موضوع مطرح شده است ."

    قابل توجه است هم اکنون خانواده های اصیل لیراوی منشعب از فرزندان ذکور با نام های خانوادگی گندم کار وعارف پور  ( فرزندان مرحوم حاصل) ،راستی ( فرزندان مرحوم کا مراد قلی) ، و صادقی (فرزندان مرحوم مُلا غلامحسین)و خانواده های متعدد دیگری از فرزندان اُناث این خانواده ها شامل ملک زاده(فرزندان مرحومه بانو " ثریا " مادر مرحوم حاج جواد و حاج مصطفی وخواهران آنها)، رنجبر،دهقان و میرشکاری (فرزندان مرحومه بانو "حُسنی" از روستای نرگسی)، صادقی(همسرو فرزندان مرحوم مصطفی خان)، رضایی(مادروهمسر و فرزندان حاج محمود خان)، ایلان (همسر و فرزندان مرحوم ابوالحسن)، شفیعی(همسر و فرزندان مرحوم محمد رضا از روستای قصر علی)، فرامرزی (همسر و فرزندان مرحوم ملاخداداد)، چراغی (مادر و فرزندان مرحوم حاج حسین و حسن و خواهران آنها از روستای جدول ترکی)، رنجبر، ظرائف،جعفری ،لَرکی و راستی (فرزندان اُناث مرحوم ملک)، محمدی،زالی پور،ایلان کشکولی و دهقان ( فرزندان اُناث مرحوم لطف الله ) و..... در بخش جره بالاده به خصوص بالاده  زندگی می نمایند. ( والبته تعداد فرزندان نسبی وسببی این طایفه بسیارند وبه ذکر همین چند مورد بسنده می نماییم ).

همچنین به اطلاع می رساند در روستای سیف آباد کازرون نیز ضمن ارتباط خویشاوندی با لیراوی های بالاده؛ خانواده های اصیل لیراوی منشعب از فرزندان ذکور با نام های خانوادگی شفیعی، قاسمی، و فامیل های متعدد دیگری منشعب از فرزندان اُناث این خانواده ها وجود دارد.

طایفه لیراوی نیز همچون دیگر طوایف ارزشمند میهن عزیزمان شاهد مردان و زنانی است که از حیث شخصیتی و توانمندی؛ شاخص بوده اند.به عنوان نمونه؛ مرحومه "ثریا " این دلاور زن فداکار و مهربان از این دست می باشد، او انسانی مردم دار همچون مرحوم حاج جواد را در دامن خود پرورش داد که چهره ماندگار و برتر عرصه طبابت؛ استاد دکتررضا ملک زاده (وزیر اسبق و معاون فعلی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) از وی به یادگار مانده است.همچنین از دیگر پیشینیان شاخص در این طایفه به مرحوم مُلا غلامحسین که بیان شیوایش، مرحوم کامرادقلی که شجاعت و مردانگی اش و مرحوم ملاولی که تدبیر و فن محاسبه اش سرآمد زمان خود بوده؛ می توان اشاره کرد.

هر چند بدیهی است که چهره های صالح ، شاخص و افتخار آفرین به نامبردگان محدود نمی شود و هستند تعداد متعددی از افراد تحصیل کرده ، توانمند و موفق که هم اکنون در قید حیات بوده و از ثمرات این طایفه می باشند و  ایکاش مجالی برای ذکر نام و یاد آنها فراهم می بود، چرا که همه آنها شایسته ستایش ، احترام و تکریم بوده و هستند.





نوع مطلب : لیراوی شناسی ، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
یکشنبه 16 شهریور 1393 :مدیر وبلاگ لیراوی : علیرضا خلیفه زاده
سراینده گمنام: علل بر افتادن صفویان «مكافات» (به ضمیمه چند رساله و مقاله درباره فتنه افغان و مسایل سیاسى - فرهنگى دوره صفوى) تصحیح و تألیف: رسول جعفریان، انتشارات سازمان تبلیغات اسلامى، چاپ اول (تهران 1372) 440 ص.

كتاب مشتمل بر این مباحث است: سرآغاز، سراینده و تاریخ سرایش مكافات نامه (ص 18-9)، تحلیل مصحح از علل زوال دولت صفوى (ص‏37 - 19)، مكافات‏نامه و علل زوال دولت صفوى (صص 61- 38)، متن مكافات‏نامه (191- 65)، اشعار میرزا زكى مشهدى دراره فتنه افغان (صص 191 - 176) شاعر به عنوان شاهد، مشاهدات خود را از حمله افغانها به اصفهان به زبان شعر بیان داشته است؛ معرفى اجمالى قطب‏الدین نیریزى شیرازى ذهبى (صص 200 - 196)، [قطب‏الدین دیدگاههاى خود را درباره علل سقوط صفویان در سه جا بیان كرده است: رساله طب‏الممالك، در مقدمه فصل‏الخطاب، و سوم در خاطرات شفاهى كه در حاشیه «میزان‏الصواب» آمده است.] درباره رساله طب‏الممالك (جایگاه رساله در بین متون سیاسى و تحلیل آن). (صص 213 - 201)؛ متن عربى رساله طب‏الممالك (صص 234 - 217)، ترجمه فارسى رساله مزبور (صص 256 - 237)؛ معرفى اجمالى رساله فصل‏الخطاب، دیدگاه‏هاى قطب‏الدین در فصل‏الخطاب درباره تعارض فقیهان و عارفان و نیز تحلیل فتنه افغان و شكست ایران (صص 281 - 259)؛ خاطرات قطب‏الدین از حمله افغان به نقل از حاشیه كتاب «میزان‏الصواب» (صص 293 - 283)؛ علماى اصفهان در فتنه افغان (صص 310 - 297)؛ شیخ لطف‏الله و رساله اعتكافیه (صص 321 - 313)؛ آگاهى‏هاى اجتماعى و تنباكو در دوره صفوى (صص 356 - 349)؛ پاره‏اى از مسایل حجاج شیعى در دوره صفوى (صص 375 - 359)؛ ترجمه متون دینى به پارسى و نقش آن در ترویج تشیع در دوره صفوى (صص 414 - 379). فهرست راهنما.



نوع مطلب : معرفی کتاب ، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


پژوهشی بر فرهنگ و آداب رسوم طایفه کی یوسفی دوگنبدانگردآورنده : حبیبی‌نژاد - بهمن
محل نشر : یاسوج
تاریخ نشر : ۱۳۸۳/۱۱/۱۴
رده دیویی : ۹۵۵.۹۸۶
قطع : رقعی
جلد : شومیز
تعداد صفحه : ۱۲۸
نوع اثر : تالیف وگردآوری
زبان کتاب : فارسی
نوبت چاپ : ۱
تیراژ : ۱۰۰۰
شابک : ۹۶۴-۷۹۳۰-۲۰-۸

نگارنده در کتاب, درباره‌ی فرهنگ 'لر' و شاخه‌های قوم لر سخن می‌گوید, هم چنین, علاوه بر معرفی 'ایل یوسفی' و شخصیت‌های برجسته‌ی آن, آداب, سرگرمی‌ها, رسوم, سنن, اعتقادات و فرهنگ فولکلوریک منطقه را تشریح می‌کند.




نوع مطلب : معرفی کتاب ، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
یکشنبه 16 شهریور 1393 :مدیر وبلاگ لیراوی : علیرضا خلیفه زاده


نژاد مردم بهبهان

به قلم : خیر ا... محمدیان (بر اساس کتاب تاریخ شهرستان بهبهان اثر نورمحمد مجیدی )

در شهر باستانی ارگان که در 10 کیلومتری شمال خاوری بهبهان قرار داشته نژادهای گوناگونی می زیسته اند که برخی اصالتا ایرانی تبار بوده و کیش زردشتی داشته اند و پس از ورود اسلام به ایران در سال 16 هجری قمری و زمان خلیفه ی دوم به میل و رغبت خود مسلمان شده اند. ساكنان قدیمی بهبهان نیز علاوه بر بومیان منطقه ی کوشک دشت و بازماندگان شهر كهن ارجان ، مهاجرانی هستند که در زمان های مختلف و بر اساس وقایع گوناگون یا به زور و اکراه حاکمان و صلاحدید پادشاهان و یا بر اساس دلایل اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی و سیاسی به بهبهان کوچیده اند.

      نظر مؤلّف « تاریخ شهرستان بهبهان » در باره ی نژاد مردم بهبهان این است که « ارگانیانی که از ارجان به بهبهان کوچیده اند ، به دو گروه ارگانی و خواجگان تقسیم می شدند.

وی از سرشناسان گروه ارگانیان در دوران اخیر ، میرزا امان الله ارجانی سیاستمدار و روزنامه نگار و نماینده ی مردم بهبهان و کهگیلویه در دوره های دوم و سوم مجلس شورای ملی در اواخر دوره ی قاجاری و پهلوی اوّل

و از گروه خواجگان که در دوران سلطنت صفویان و پیش از سادات طباطبایی کلانتری بهبهان را در دست داشتند ، خواجه میرعنایت الله ، خواجه آصف ، خواجه حافظ فولاد ، خواجه محمّد آصف سلطان بهبهانی و نیز خواجه عزیز پدرزن علامه وحید بهبهانی را نام می برد. / تاریخ شهرستان بهبهان ، نورمحمّد مجیدی ، ص 98 نقل به اختصار »    

      قدر مسلّم هنوز هم فامیل های ارجانی و ارگانی در بین مردم این منطقه رایج است هر چند که این دلیل برای بازماندگی این کهن شهر کافی نیست و خودشان می گویند که اجداد ما در گذشته از بصره به بهبهان کوچیده اند. به هر حال امروزه جمعیّت بهبهان را تركیبی از پارسی تبارهای بهبهانی ، بومیان منطقه و مهاجران شهرها و روستاهای اطراف تشكیل می دهد. عدّه ای نیز در سالیان دور از شهرها و مناطق دیگر به این مكان كوچ كرده و بهبهانی شده اند.

مثلا « اوّلین گروه لرهای مقیم بهبهان در نیمه ی چهارم حکومت دیلمیان از ایلات لرستان بزرگ ( کهگیلویه ، ممسنی و بختیاری ) به ارگان و بهبهان و

دومین گروه ( طیبی ها ، بهمئی ها ، یوسفی ها ، نویی ها ، چرامی ها ، دشمن زیاری ها و) بعد از زمان آشفتگی های دوران زندیه تا قاجاریه به انگیزه های گوناگون مانند فرار از تنش های ایلی ، قحطی و خشکسالی ، محرومیّت از تسهیلات زندگی و .... از کهگیلویه و بویراحمد به بهبهان و حومه ی آن کوچیده اند./ همان ص 99 و 100 نقل به تلخیص »

     « همچنین در تذکره ی خطّی « بحرالانساب تیموری » تألیف میرزا ابوطالب سمرقندی که به فرمان الغ بیگ نوه ی امیر تیمور بازنویسی و اصلاح شده است ، از کوچ برخی از اعراب کوفه عراق ( از بازماندگان هانی ابن عروه مرادی ، مختار ابن ابو عبیده ثقفی ) و قوم مدحج بنی کعب خوزستان به فرمان امیر تیمور گورکانی به ارجان و کوشک دشت آن زمان و بهبهان کنونی خبر می دهد.

 بخشی از این طایفه چون در کاریززنی ، لایروبی ، نگهبانی ، سرپرستی و میرآبی قنات ها مهارت داشتند به « قنواتی » معروف شدند که تاکنون نیز همین عنوان را دارند./ همان ص 108 نقل به تلخیص »

 طایفه معمار قنوات خود را از قوم مدحج بنی کعب خوزستان می دانند. فامیل های قنواتی ، قنواتیان ، قنوات بهبهانی ، قنواتی نسب ، قنواتی نژاد ، قنواتی زاده و ... که جمعیت بسیاری از جنوب شرق خوزستان را تشکیل می دهند و در شهرهای بهبهان ، ماهشهر ، رامهرمز ، هندیجان ، جایزان ، رامشیر[بندر یلم و روستاهای لیراوی] و روستاهای این مناطق پراکنده اند ، همگی از بازماندگان این مهاجران هستند که گروه اوّلیه شان ابتدا در کوشک دشت ( بهبهان ) سکونت داشته و بعدها به مناطق دیگر کوچیده اند.

      از قدیم نیز شهر بهبهان به دو بخش عمده قنوات و بهبهان تقسیم می شد و بین آن مرزی بود که به آن « خط » می گفتند و دشمنی های این دو بخش و تنش ها و جنگ های خونین بین آنان که از زمان کوچ همان اعراب به کوشک دشت و ارجان آغاز شده بود ، ضرب المثل کتب تاریخی بوده است که خوشبختانه اکنون در پرتو آفتاب درخشان انقلاب اسلامی و بیداری و آگاهی آحاد مردم و ایجاد وحدت و یکپارچگی بین همه ی اقشار ملّت ایران این مسائل به فراموشخانه ی تاریخ سپرده شده است.

    در كتاب « فرهنگ كردی بوره كه ای » تألیف دكتر صدیق صفی زاده می خوانیم : « حدود سال500 هجری یكصد خانواده ی كرد فضلوی هم از سوریه وارد شدند و در سرزمین وزرای خورشیـدی مستقر گشتند و در آغاز قرن هفتم و هشتـم هجری قبایل جدیدی زیر درفش هزار اسب لـر بزرگ جمـع شدند..همه ی این قبایل كه از سوریه آمده بودند ، مهاجران كرد بوده اند. ابن بطوطه در آغاز قرن هشتم هنگامی كه به سوی پایتخت لر بزرگ می رفته ، نزدیك بهبهان و رامهرمز با این كردان دیداركرده است. /  فرهنگ كردی ، دكترصدیق صفی زاده بوره كه یی ، انتشارات پلیكان چاپ اول تهران ،1380صفحه 37  و نیز فرهنگ فارسی دكتر محمد معین ، بخش اعلام ، صفحه 1807 »

      احتمالا كردهایی كه ابن بطوطه در آن زمان دیده و زیر لوای لر بزرگ گردآمده اند ، همین ساكنان كنونی روستای كردستان بزرگ ( بعد از پل مارون و در بین راه بهبهان – رامهرمز ) هستند كه به تدریج و با مرور زمان با ایجاد پیوندهای خانوادگی با لرها ترکیب شده و گویش لری را پذیرفته اند.

        به علاوه سادات بلادی بحرینی ( فامیل های بلادی ، بلادیان ، موسوی / معین التّجار ، معین زاده ، بحرینی ، جدّبابایی و ....) در زمان فتنه ی فرقه ی وهّابیّت ( زمان سلطنت نواب کریم خان زند ) از بحرین ، سادات آقامیری ( سادات تنگاره ) ، سادات دهدشتی ، سادات دهدشتی حسن الحسینی ( سادات شفا ) ، غیاثی ها و ... بعد از ویرانی دهدشت به دست بویراحمدی ها از دهدشت ، 

 ترک های ایل افشاری ، جغتایی و آغاجری که از بازماندگان اقوام مغول و تاتارند در زمان ترکان سلجوقی و تیموری از ترکستان ،

صالحی ها و تقوایی ها از نیشابور ،

 احمدی ها و اکملی ها از اصفهان ، نایبی ها ، خرسندها ، آصفی ها و شیرازی ها از شیراز ،

 اهالی محل خالتیو ( خالدیون ) از نسل خالد ابن ولید هجرت کرده از کوفه ، 

 خندانی ها از نجف اشرف ،

 قره غانی ها از منطقه ی قراغان قزوین ،

معماران از كازرون ،

 رسولی ها و قیصی پورها از ابیورد درگز خراسان و .... به بهبهان و حومه ی آن مهاجرت كرده اند.

 طوایف شهرویی و شیرالی نیز مثل افشاری ها و جغتایی ها ترکان [لر؟]کوچیده به بهبهان هستند. همچنین هم اکنون تعداد قابل توجّهی از اهالی نجف و کوفه معتقدند که از بهبهانی های مقیم آنجا هستند.

     طبق نوشته ی « تذکره نصرآبادی » ایل بزرگ آغاجری در زمان وزارت امام قلی خان پسر الله وردی خان سردار نامی شاه عباس صفوی ( 1022 تا 1043 ه. ق. ) به منطقه « تاشان = تشان » کوچ داده شده اند که در اثر تنشهای میان این ایل و ایل بهمئی گرمسیری در منطقه ی تشان آن ها به روستای آغاجری و منطقه سنترلی ( شهر آغاجاری کنونی ) و بلوک زیدون مهاجرت نمودند.

( شرح مفصّل مهاجرت اقوام مختلف به حومه ی بهبهان را می توان در کتاب تاریخ  شهرستان بهبهان نوشته ی آقای نورمحمّد مجیدی کرایی مطالعه نمود. )

      همچنین ابوعلی ها ( بوالی ها = بوولی ها ) و گله دارزاده ها از فارس به بهبهان آمده و در سه نقطه ی شهر مستقر می شوند : عدّه ای در محل خراسانی ها ، گروهی در محل شاه زاده فضل (ع) و گروهی نیز در محل شاهزاده حسین (ع) هر چند كه اصل آن ها نیز از نهاوند و همدان به استان فارس رانده شده بودند و .... این مهاجرین حتّی لهجه های خود را حفظ كرده و گاهی اسم خاصّی هم روی آن گذاشته اند مثلا به نحوه ی صحبت كردن بوالی ها « گنم زبونی =  گندم زبونی » می گویند یعنی زبانی كه مثل خوشه ی گندم زیباست و...





نوع مطلب : تاریخ جنوب، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
یکشنبه 16 شهریور 1393 :مدیر وبلاگ لیراوی : علیرضا خلیفه زاده

کرایی های زیدون- گردآورنده علی حسین علمی

   به استناد تاریخ ایل باستانی کرایی,تالیف جناب آقای نورمحمدمجیدی کرایی,عده یی از ایل پس از مهاجرت از کهگیلویه در مناطق مختلف زیدون سکونت می یابندکه هر کدام از خانواده های آنهادر بین مردم محل و روستای خودوطوایف دیگر به واسطه صداقت , شجاعت ,مردم داری و تدین,دارای نفوذ و اعتبار بوده و در تمام مسائل اجتماعی و سیاسی تاثیرگذارونقش مهمی را ایفا نموده اندکه به اختصار بیان می گردد :

   1-خانواده کاید احمد فرزند کاید شهباز که بیش از100سال در سردشت و مرکز بخش زیدون به عنوان بزرگ ایل و همچنین بزرگ سردشت بوده اندو پس از او مرحوم کربلایی کریم پدر حاج غلامحسین احمدی دوست و دیگر مرحوم پرویز کوهی که از نظر فرهنگ و ادب و بیان در زیدون بی همتا بوده اند.

    اوج اقتدار و نفوذ ایل کرایی در زیدون در زمان کاید احمد بوده که به نقل از مرحوم پدرم{کاید شریف}دستگاه با عدالت و با کیاستی داشته و بسیار مردم دار و مصلح و مورد قبول ساکنین زیدون بوده اندو همواره با مشورت عمو زاده خودمرحوم کربلایی عباس کرایی{جدمادری کایدشریف و جد پدری کاید ابوالفتح کرایی} که فردی با سواد و با درایت بوده مدیریت ایل در اوج عظمت و قدرت انجام می گرفته و حکومت مرکزی زیدون و دیگر طوایف تحت نفوذ و کنترل ایل کرایی بوده است.

   لازم به ذکر است که از قلعه ی روستای تل چگاه و برج کاید عباس کرایی و جنگ ایل کرایی با قشون رضاخان(1299ه.ش)در کتاب سفرنامه خوزستان , نوشته ی رضاشاه کبیر یاد شده است که تعدادی از افراد ایل پس از به توپ بستن برج دستگیر وزندانی می شوندکه پس از دستگیری شیخ خزعل و به وساطت یکی از بستگان سببی خانواده کاید علی عسکراز زندان رضاخان رها می شوند.

  2-خانواده ی کاید علی عسکر  که در زمان بزرگ مرد خانواده مرحوم کاید شریف علمی فرزند کاید علمدار فرزند کاید علی عسکر فرزند کاید اسماعیل فرزند ملا عبداله فرزند محمد فرزند کاید علی که به نقل از مرحوم پدرم در حدودسال 1140ه.ش به زیدون مهاجرت نموده اند و از کرایی عروه می باشند.

   ایشان توانسته اند خدمات ارزنده ای برای ایل کرایی  انجام بدهند و به دلیل نفوذ و شایستگی , از طرف مالک وقت زیدون {سهراب خان بختیاری} به عنوان کدخدای روستای چم{1328تا1342ه.ش} منصوب می شوندو به علت مرکزیت چم مرحوم کاید شریف کمکهای بزرگی در پشتیبانی وحل مشکلات کرایی های ساکن روستاهای دیگر زیدون با همکاری برادرانش مرحوم حاج محمدرضاوکاید یوسف علمی و کایدمراد سیاری و فامیل های دیگر مستقر در روستای چم نموده و همواره منشا خدمت و پیشرفت برای ایل بوده اندو بزرگی شخصیت برجسته ایشان , مورد احترام روز افزون مردم در زمان حیاتشان بوده است.

بعداز انقلاب اسلامی و در زمان کنونی هم از شخصیت های برجسته کرایی های زیدون و تاثیرگذار در استان خوزستان و کهگیلویه و شهرستان بهبهان جناب مهندس شمس الله علمی فرزند محمد رضا علمی از خانواده کاید علی عسکری که در سال 1374 به عنوان نخستین کاندیدای مجلس شورای اسلامی از طایفه کرایی های زیدون با کسب 14000 رای توانستند برای اولین بار در تاریخ عشایر لر حومه شهرستان بهبهان در ایجاد اعتماد و خودباوری قوم لر در صحنه های سیاسی و اجتماعی تحول بزرگی ایجاد کرده وبرگ زرینی به تاریخ ایل باستانی کرایی بیفزایند.

   3-مرحوم کاید علی کرم  پایدار فرزند کاید علی حسین فرزند کاید علی عسکر که بسیار خوشنام و مورد وثوق مردم بوده و همچنین مرحوم ملا رجب حسینی و حاج الله کرم کریمی از بزرگان کرایی در روستای سعادت آباد و مرحوم کاید خداکرم و کاید عزیز ستوده که در روستای تل گرسنه و تل چگاه علیا ساکن بو ده اند.

  4-مرحوم حاج شهباز از مردان بنام و از مبارزین کرایی{جد مادری همسرم} و همچنین در حال حاضر کاید فرج کرایی فرزند کاید عبدالله فرزند کاید حسین, بزرگ خاندان حسن تک که برای حفاظت و دفاع از ایل کرایی در روستای شهریکهنه و اطراف آن مبارزات زیادی داشته اند.

  5-مرحوم حاج عزیز خان درونکی  بزرگ کرایی های روستای تل گوینه و مرحوم کاید رسول و کاید کریم مرادی و کایدحسن کرایی فرزند کاید عیوض ساکن در این روستا.

  6-در روستای چم کرته مرحوم حاج طهماسب کرایی که مبارزات و شجاعت و شهامت ایشان و همچنین خدماتی که در راه حفظ و وحدت طایفه کرایی و برقراری ارتباط با دیگر اقوام ساکن در زیدون و نقاط دیگر با برادران و فامیلهای خود به انجام رسانیدند بر هیچ کس پوشیده نیست .

در اینجا یاد مرحوم الیاس کرایی و جانباز شهید حاج ابوالقاسم کرایی از اهالی این روستا که علاقه فراوانی به یکپارچگی طایفه خود داشته اند را گرامی می داریم.

7- روستاهای گرگری مرحوم کاید رضا خزایی و سلطان شریفات و روستای سور مقداد حاج جمعه جوهری ‘ کربلایی خلیفه و کربلایی پوری کرایی.

منبعhttp://koraee.persianblog.ir/post/3/: 





نوع مطلب : تاریخ جنوب، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
شنبه 15 شهریور 1393 :مدیر وبلاگ لیراوی : علیرضا خلیفه زاده
کارنامه سیاسی و اجتماعی کریم‌خان زند

خان زند ورای شاهان تاریخ ایران هرگز به نامواژه‌ای پادشاهی نمی‌نازید و افتخار داشت که وی را وکیل یا وکیل الرعایا به معنای نماینده‌ی مردم خطاب کنند.

این کتاب، شرح فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی کریم‌خان زند است. کتاب حاضر، مشتمل بر شرح تلاش‌های متعدد کریم‌خان زند در زمینه‌های اجتماعی و سیاسی است. این کتاب، با هدف شناساندن چهرة واقعی نخستین پادشاه سلسلة زندیه تدوین گردیده است.

کریمخان زند را می‌توان با تفاوت‌هایی همتای شاه عباس اول صفوی و نادرشاه افشار به شمار آورد، چه در حیات این دو پادشاه مرزهای جغرافیایی کشور ایران اگر گسترده‌تر نشدند، کاهش نیز نیافته، چنانکه همین مرزها در زمان کریمخان زند پاس و نگهداری شده‌اند.

خان زند که از میان سیاه‌چادرهای ایلات لر زند و لک برخاست، ورای شاهان تاریخ ایران هرگز به نامواژه‌ای پادشاهی نمی‌نازید و افتخار داشت که وی را وکیل یا وکیل الرعایا به معنای نماینده‌ی مردم خطاب کنند.

کریمخان بیشتر پیروزی‌هایش مدیون حسن سلوک و گذشت و بخشایش او درباره ی سران و سرداران دشمنش بود، پس از پیروزی گاهی از گذشته‌هایی که دشمن به او روا می‌داشت توجهی نمی‌نمود و چشم از گناهان دشمن خود می‌پوشید. چنانچه هنگامی که آزاد خان افغان و فتحعلی خان افشار رومی و نصیرخان لاری تسلیم شده و به او پناه آورده‌اند، از گناهان آنان چشم پوشیده، و هر دو را تا پایان عمر در شیراز جای داد.

وی حتی با آقا محمدخان نیز در کارهای سیاسی خود به رایزنی می‌نشست و او را پیران ویسه بزرگ دستور افراسیاب تورانی خطاب می‌کرد.

کتاب حاضر، در فصل‌های زیر تدوین گردیده است:

  • پیشینه تبار ایلات زند و لک
  • مرگ نادرشاه افشار و سرداری کریمخان زند
  • آغاز نامجویی کریمخان زند
  • پیمان کریمخان با علی‌مردان خان و ابوالفتح خان بختیاری
  • نخستین جنگ کریمخان با محمدحسن خان قاجار
  • شکست کریمخان از آزاد خان افغان و علی‌مردان خان بختیاری
  • شکست آزاد خان افغان در سرزمین خشت کازرون
  • جنگ دوم سپاه کریمخان با محمدحسن خان و کشته شدن محمدحسن خان قاجار
  • شورش تقی خان درانی کرمانی
  • شورش میرمهنا وغایی در بندر ریگ
  • شورش سرزمین عمان
  • جنگ و بخشودگی شورش نصیرخان لاری
  • سرکوب شورشیان شهر بصره
  • شورش میرزا علیرضا خان طباطبایی بهبهانی حاکم کوگیلویه و بهبهان
  • شورش هدایت‌الله خان بیگلربیگی رشت
  • شورش حسین‌قلی خان پسر محمدحسن خان قاجار در مازندران
  • نافرمانی و ریاکاری زکی خان زند
  • خیزش عشایر عرب بنی کعب
  • شورش کردستان و سرکوب آن
  • شورش شیخ عبدالله بن معین در جزیره‌ی هرمز
  • استانداری صادق خان زند و سازماندهی نوین
  • شورش ایلات لیراوی دشت کوگیلویه
  • نافرمانی دوباره ی زکی خان زند و کشته شدن فتحعلی خان افشار
  • حیدرخان جامه بزرگی و کشته شدن میرزا محمدتقی گلستانه
  • کشته شدن علیمردان خان بختیاری به دست محمدخان زند
  • کشتار افغانان به فرمان کریمخان زند
  • کشتار افغانان به دست سپاهیان محمدحسن خان قاجار
  • مرگ کریمخان زند و پی آمد درگذشت او
  • شخصیت کریمخان زند
  • منش‌های نیک و کردارهای بهین کریمخان زند
  • دیدگاه مولف فارسنامه ناصری درباره‌ی کریمخان زند
  • دیدگاه نویسنده‌ی رستم التواریخ درباره‌ی جامعه‌ی دوران کریمخان زند
  • جریده بازی پهلوانان ایرانی و ترک
  • سازمان‌های لشگری و کشوری
  • سیاست داخلی و سازمان کشوری
  • رابطه سیاسی و اقتصادی با کشورهای بیگانه
  • سیاست و منش‌های مذهبی
  • پاسداشت هنرهای ملی
  • شهر شیراز پایتخت کریمخان زند
  • کارهای آبادانی و فرهنگی
  • آثار بجامانده‌ی کریمخان زند در شهر شیراز
  • منابع و مأخذ

«کارنامه سیاسی و اجتماعی کریم‌خان زند (وکیل الرعایا)» را نورمحمد مجیدی کرایی گردآوری کرده است.

انتشارات زیتون سبز این کتاب را در 512 صفحه به قیمت 145000 ریال به بازار کتاب عرضه نموده است که با شماره ثبت 495495 در کتابخانه شماره یک مجلس شورای اسلامی موجود است.





نوع مطلب : معرفی کتاب ، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
شنبه 15 شهریور 1393 :مدیر وبلاگ لیراوی : علیرضا خلیفه زاده
جغرافیای طبیعی و تاریخی کوگیلویه و بویراحمد

تاریخ دیار آریو برزن، از پشتوانه فرهنگی غنی برخوردار است و مطالعات گسترده‌ای نیاز دارد.

به جز تاریخ باستانی، در دوران متأخر از دوره قاجار به بعد، نقش بی بدیلی در تاریخ کشورمان ایفا کرد. افزون بر تاریخ، جغرافیای طبیعی چشم‌نواز و بدیعی دارد که هر چند بسیاری از آنها شهرت ندارد، ولی دست کمی از برترین نقاط گردشگری ندارد. کتاب حاضر به جغرافیای طبیعی و تاریخی کوگیلویه و بویراحمد می‌پردازد. در مقدمه این کتاب آمده است:

این کتاب آثار برگرفته از کتب مستند جغرافیای سده های آغازین اسلامی و تواریخ دوران مختلف کشور است که گزیده‌هایی در رابطه با این استان در آن آثار چاپ و نشر یافته است.

این مجموعه فرهنگی که به دنبال سلسله آثار تاریخی پیشین خود به منظور شناخت بهتر و بیشتر زندگینامه نیاکان عشایری و ایلی ما تهیه و تألیف شده نمایانگر وجود اقوامی است که در بخشی از رشته کوه های زاگرس میانه با آیین و سنت های قومی ایرانی خود زندگی نموده و پس از هزارن سال این سنت های ویژه قومی به میراث به ما سپرده اند.

اگر با دقت و ژرف نگری به تاریخ پیشینیان خود بنگریم، خواهیم دید که با توجه به شجاعت و دلیری این مردمان که مهار و رام کردن آنان در طول حیات قوی خود محال و غیر ممکن بود عوامل دولت های ایران چه پیش و چه پس از اسلام تنها با ترفند و سیاست های جدایی افکنی های خاص خود میان اقوام یعنی برانگیختن ایلی بر ضد ایل دیگر تخم شوم و سیاه برادرکشی و خونریزی ها را می کاشتند تا قدرت آنان ضعیف و توانشان کاهش یافته تسلیم اراده و خواست عوامل دولت ها گردند.

با توجه به اعمال این سیاست ویرانگرانه دولت ها که به کرات در متون کتب تاریخی ثبت و ضبط شده بیشتر عشایر این سرزمین از بومگاه اصلی و میهن باستانی خود به نقاط دوردست کشور مهاجرت یا اجباراً وسیله عوامل دولت ها کوچ داده شدند که نمونه هایی را از بازماندگان را در خراسان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، کرمان و دیگر مناطق استان ها می بینیم که برخی از نژاد و تبار قومی خود آگاه و بخشی نیز از هویت عشایری خود در اثر گذشت زمان بی اطلاع می باشند.

اگرچه گفتنی ها درباره ستم های عوامل دولتی قرون پیشین ویژه روزگاران شاهان صفوی، افشار، زندیه و قاجاریان حتی حکومت پهلوی اول بسیار است، اما مختصراً می نمایانیم که دوران شاهان یاد شده مجموع فرهنگ زندگی عشایری  و ایلات ضربات شمشیر و گلوله تفنگ و کشت و کشتار و برادرکشی و تاراج مردم و راهزنی و تجاوز به حقوق عامه و نیز همسایگان ایلی بوده است که با نهایت تأسف و تأثر باید گفت که نتیجه و بهره ی این شیوه غلط و نادرست تاریخی مسبب مرگ آفرینی و نابودی نسل های عشایری و قبیله ای بوده که با اعمال تحریک سران و ایلخان وابسته به منظور ثروت اندوزی و بقاء حاکمیت دولت ها انجام می گرفت.اما علی رغم آن همه نسل کشی و نابودی های روزگاران که آثار شوم و تاریکشان هنوز در حافظه و ویرگاه پیرمردان و سالمندان ایلی به جا مانده مردان و زنان ایلی با توجه به دگرگونی های زمان و پیدایش علوم نوین و گسترش ساخت و ساز ابزارهای علمی و همچنین توسعه و بسط و ایجاد دانشگاه های مختلف و آموزشکده های پیشرفته  و نیز وسعت و آبادی شهرهای نوپای استان سیر صعودی و بالارونده ی زندگی جامعه خود را می پیمایند که امیدوارم در آینده در پرتو اندیشه های شکوفای جوانان دختر و پسر استان این استان خورشید دانش و علمش بر تارک کشور بزرگ ایران بدرخشد و جامعه ای علمی و فرهنگی برای آیندگان به میراث بگذارد.

بخش یکم- جغرافیای طبیعی استان

بخش دوم- رودخانه ها

بخش سوم-آبشارها

بخش چهارم- نژاد نخستین مردم استان

بخش پنجم- اقوام پس از اسلام

بخش ششم- اقوام لر

بخش هفتم- شهرهای باستانی

بخش هشتم- شهر بهبهان

بخش نهم- بلاد شاپور (شهر دهدشت)

بخش دهم- بخش بندی های قومی دوران اتابکان لر تا دوران صفوی

بخش یازدهم- ایل نوئی

بخش دوزدهم- طوایف ترک نژاد استان

بخش سیزدهم- ایل بویراحمد

بخش چهاردهم- ایل بویراحمد گرمسیری

بخش پانزدهم- ایل دشمن زیاری

بخش شانزدهم- ایل چرام

بخش هفدهم- طوایف ممبینی

بخش هجدهم- ایل زنگنه

بخش نوزدهم- شیرالی ها

بخش بیستم- ایلات افشار کوگیلویه

بخش بیست و یکم- ایل لرکی

بخش بیست و دوم- مشایخ عباسی کرایی

بخش بیست و سوم- ایل کرائی

بخش بیست و چهارم- ایل بویری

بخش بیست و پنج- ایل بهمئی

بخش بیست و ششم- ایل بهمئی علاء الدینی

بخش بیست و هفتم- ایل پهونده

بخش بیست و هشتم- ایل یوسفی

بخش بیست و نهم- ایلات لیراوی

بخش سی ام- ایل طیبی

بخش سی و یکم- ساختار و بافت سیاسی و اجتماعی ایلات

بخش سی و دوم- جامعه زنان ایلی

بخش سی و سوم- سواد و آموزش

بخش سی و چهارم- حقوق اجتماعی زنان ایلی

بخش سی و پنجم- دانشمندان اسلامی

بخش سی و ششم- شاعران و سرایندگان

بخش سی و هفتم- زبان و گویش مردم استان

بخش سی و هشتم- خصوصیات و باورهای قومی

بخش سی و نهم- دگرگونی ها و تحولات نظام سنتی

«جغرافیای طبیعی و تاریخی استان کوگیلویه و بویراحمد» را نورمحمد مجیدی کرائی در 874 صفحه نگاشته است و انتشارات آرون در سال 93 آن را منتشر نموده است.

این کتاب با شماره ثبت 514363 در کتابخانه شماره یک مجلس شورای اسلامی موجود است.





نوع مطلب : معرفی کتاب ، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
شنبه 15 شهریور 1393 :مدیر وبلاگ لیراوی : علیرضا خلیفه زاده

 تاریخچه پست و تلگراف بندرریگ::..



تاسیس دفتر پست و تلگراف بندرریگ_در سال 1285 خورشیدی

 سیم کشی خطوط از برازجان به بندرریگ از طریق آبپخش شبانکاره با تیر چوبی وسیله آقایان شیخ محمود خلیفات و شیخ علی خلیفات کشیده شد که پس از مدتی به تیر آهنی تبدیل گردید.

بار دگر جهت کم کردن فاصله خطوط از طریق احمدی و انگالی و رود حله به بندر ریگ - دیلم و بهبهان توسط آقایان نام برده بالا کشیده شد و بعدها نیز به اهواز متصل گردید و در نتیجه ارتباط تلگرافی از بوشهر به اهواز برقرار شد.

تلگراف به وسیله مورس مبادله میگردید.تا قبل از رسیدن مدیر مسول مرحوم یوسف خان قنواتی...تلگراف توسط شیخ محمود خلیفات مبادله میگردید.

آقای قنواتی 15 سال عهده دار این مسوولیت بودند که پس از ایشان به ترتیب.1-محمد علی مخبر

 2-حکمت شیرازی

 3-محمد حسن مودب

 4-غلامحسین ایمنی( پدر استاد سروش اتابک زاده و رضا ایمنی اهل بندر دیلم )

5-غلامشاه فروتن(اهل بندر دیلم )

6-علی مفتخر دشتی

 7-غلامحسین ایمنی

 8-سید حسین ریشهری

 9-عبداله خلیفات

 10-غلامرضا جلالی

11-محمود فقیه

 12-غلامحسین خلیفات

 13-دهباشی

 14-اسماعیل کرمی

15-عوض ذهبی

16-غلامحسین خلیفات

 17-اله کرم بهروزی

18-غلامحسین موتمن

19-نیازمند

 20-مهدی فروتن

 21-رضا ایمنی

22- عبد اله هادی پور

23-عطا اله خیاط زاده

 24-سید محمد رضا غالبی 17 سال مسوولیت پست را داشتند.

در سال 1353 پست و مخابرات از هم تفکیک شدند که مسوولیت پست به عهده آقای خیاط زاده و مخابرات به عهده آقای اسماعیل کرمی واگذار گردید.در فواصل مختلف و ایام مرخصی مدیران آقای حسن خلیفات که به امور تلگراف تسلط داشتند کفالت دفتر را عهده دار می شدند سپس حاج محمد خلیفات،محمد بحریه،محمد فریدونی،یونس داوودی،عبد اله نعمتی و محمد محمود نژاد تا کنون.محموله های پستی مدتی با هواپیماهای یک موتوره به ریگ ارسال و یا از ریگ فرستاده میشد.

در سال 1350 بندر ریگ دارای یک خط بوشهر به شماره 4035 و یک خط مغناطیسی شده در اردیبهشت سال 61 دستگاه N E C 60 شماره افتتاح گردید و در فروردین ماه سال 68 دستگاه100 شمارهP A B X  و در سال1375 مرکز هزار شماره ای دیجیتال با 15 کانال ارتباط ورودی و 20 کانال خروجی افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

منبع : وبلاگ عباس عظیمی - میر مهنا بندرریگی





نوع مطلب : تاریخ جنوب، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
چهارشنبه 12 شهریور 1393 :مدیر وبلاگ لیراوی : علیرضا خلیفه زاده

کورش تنگستانی  – کارشناسی ارشد حقوق بین الملل: نامگذاری دوازدهم شهریورماه سالروز شهادت رئیسعلی دلواری ( ۱۲۹۴ شمسی ) به نام روز مبارزه با استعمار انگلیس اقدامی هوشمندانه و بجا است که اگر با برنامه ریزی و هدف دار به آن پرداخته شود ، می تواند ضمن ارائه شناخت صحیح از چهرۀ استعمارگران و اهداف شوم آنها ، مدافعان و مبارزان وطن را به عنوان تابلوی زیبای آزادی و عزّت خواهی ملّتی که در طول تاریخ پر نشیب و فراز اما سراسر عزّت خود جز آزادی ، برابری و نوعدوستی برای ملّت ها ، چیزی به ارمغان نیاورده است ، به دنیا معرّفی کند .

مطلب حاضر تلاش دارد تا با تبیین این دیدگاه گرچه کوتاه تحلیلی واقع بینانه و درخور ارائه دهد .

یکی از رویدادهای تاریخی- سیاسی قرون اخیر که به نوعی بازتولید نظام بردگی کهن در اشکال به ظاهر موجّه بود ، پدیده « استعمار » است . حضور مستقیم و غیرمستقیم و دخالت قیّم مآبانه چند دولت قدرتمند توسعه طلب ، عمدتاً اروپایی در طی قرون متمادی در بخش قابل توجّهی از ممالک جهان ، از جمله کشورهای اسلامی رویداد تأمل برانگیزی است که همواره باید در بررسی اوضاع و شرایط کنونی این کشورها و موقعیّت جهانی آنها مورد توجّه قرار گرفته و انعکاس این رویداد مهم در تحولات بعدی مورد بازبینی و بازخوانی قرار گیرد استعمار در لغت به معنی « آبادانی خواستن » ، « آباد کردن » و « طلب آبادانی کردن » می باشد .

اما استعمار و استعمارگری از نظر اصطلاحی که امروزه به کار می رود عبارت است از تسلّط سیاسی ، نظامی ، اقتصادی و فرهنگی ملّتی قدرتمند بر یک قوم یا ملّت ضعیف که به بهانه پوچ ایجاد آبادی و رهبری مردم آن به سوی ترقّی و توسعه صورت می گیرد .

در حقیقت استعمار سیاست مبتنی بر برده کردن ، سودجویی از منابع طبیعی و بهره کشی از مردم کشورهای از نظر اقتصادی کم رشد و جلوگیری از پیشرفت فنی ، اقتصادی و فرهنگی آنها برای تحکیم سلطۀ سیاسی ، نظامی و اقتصادی دولت استعمار است .

در تعریفی دیگر استعمار  « قدرتی است که می خواهد از مرزهای ملّی و قومی خود تجاوز کرده و بر سرزمین ها ، ملّت ها و اقوام دیگر استیلا یابد و اراده اش را بر آنها تحمیل کند .»  چنین نگرشی انگیزۀ اصلی استعمارگران اروپایی خصوصاً انگلستان بوده است تا در بازۀ کوتاهی محدودۀ وسیعی از کرۀ زمین را در مناطق مختلف جهان تحت نفوذ و اشغال خود درآورند .

محدودۀ خاص قلمرو نفوذ استعمار در کشورهای اسلامی به صورت تفکیک نشده در ضمن این گستره جای دارد . دولت های استعماری اروپا از سال ۱۸۷۰ تا ۱۹۰۰ میلادی بیش از ده میلیون مایل مربع سرزمین و ۱۵۰ میلیون سکنه ( قریب ۲۰ درصد از سرزمین ها و  ۱۰ درصد از جمعیّت دنیا ) را تحت کنترل مستقیم خود درآوردند . از این میان بیشترین منفعت عاید بریتانیای کبیر شد . تقریباً نیمی از سرزمین ها و در حدود ۶۰ درصد از مردمی که تحت نفوذ استعمار قرار داشتند زیر سلطۀ انگلستان بودند.

حضور استعمارگران و دخالت های پیدا و پنهان آنان در امورات مختلف کشورها و ملّت ها ، از طرفی تحقیر و تضعیف باورها ، ارزش ها ، معیارها ، جلوه ها و سرمایه های فرهنگی و اجتماعی ملّت ها به منظور جدا کردن آنها از فرهنگ ، اصالت و هوّیت فرهنگی خود و متقابلاً تبعیّت و پذیرش بی چون و چرای الگوها و نمادهای فرهنگ استعماری ، زمینه ساز خیزش های مردمی به رهبری بزرگان ملّی و مذهبی بوده است که در قالب ها و اشکال گوناگونی ظهور و نمود یافته اند .

نمونۀ بارز و شاخص آن در ایران ، مبارزات مسلّحانه و خیزش های توده ای جنوب کشور به رهبری مجاهدان و مبارزان جنوب با حمایت و هدایت علمای مذهبی علیه نیروهای استعمارگر انگلیس در چند دوره بوده که فصولی از تاریخ این سرزمین را به خود اختصاص داده است .

فصولی زیبا و زرّین که چون نگینی تابناک بر تارک تاریخ این مرز و بوم می درخشد . موضوع جنبش جنوب ایران در واقع داستان جانفشانی ها و ازخودگذشتگی های مبارزان و سلحشوران تنگستان ، دشتی و دشتستان در بوشهر ، مبارزان کازرونی ، خشتی و قشقایی در فارس و بختیاری ها در خوزستان است که البته نقطۀ شروع  نبرد در تمامی دوره ها از بوشهر آغاز گشته و  دلیل آنهم ورود نیروهای متجاوز انگلیسی از خلیج فارس به بوشهر بوده است .

از آنجا که پرداختن به جزئیات این مبارزات مجالی بیش را طلب می کند ، صرفاً به ذکر عناوین اکتفا می گردد .

۱- حملۀ نیروهای انگلیسی به جنوب ایران در سال ۴-۱۲۵۳ هجری قمری به بهانۀ محاصره هرات توسط قشون محمّدشاه قاجار .

۲- حمله نیروهای انگلیسی به جنوب ایران در سال ۱۲۷۳ هجری قمری به بهانۀ تصرّف هرات توسط قشون ناصرالدین شاه قاجار که به صلح پاریس ختم شد .

۳- حمله نیروهای انگلیسی به جنوب ایران در سال ۳-۱۳۳۲ هجری قمری ( جنگ جهانی اول ) –  شهادت رئیسعلی دلواری .

در طی تجاوزات و حملات متعدد انگلیسی ها به جنوب ایران صدها دلیر مرد ایرانی در دفاع از آب و خاک خود و دفع متجاوز به شهادت رسیده اند که شهید رئیسعلی دلواری به عنوان نمادی از دلاوری و مقاومت ملّتی که شهادت را بر ذلّت و زبونی ترجیح می دهد به دنیا معرفی شده است . اقتدار و استقلال مرزی و معنوی هر کشوری باعث افتخار و سربلندی ملّت آن  است .

سرزمین ایران با توجه به خاستگاه مذهبی و ملّی خود همواره در گذر تاریخ جهت دستیابی به آزادی و استقلال و رهایی ار چنگال استعمار و استبداد بارها و بارها شاهد قیام و دفاع ملّی بوده است . ملّتی که همواره در طول طولانی ، پر افتخار و تاریخ ساز خود منادی یکتاپرستی و آزادی اقوام و ادیان مختلف در قلمرو وسیع فرمانروایی خود بوده است .

نکته آخر اینکه ملّت ایران پیگیری پروندۀ قطور تجاوزات انگلیس به ایران که علاوه بر نادیده گرفتن حقّ حاکمیّت کشور منجر به شهادت هزاران مبارز ایرانی نیز شده است را در مجامع بین المللی حقّ خود می داند . ذکر این نکته ضروری است که دو گورستان بزرگ افسران و سربازان متجاوز انگلیسی در شهر بوشهر از جمله نقاط گردشگری این شهر است که همه روزه بازدیدکنندگان بسیاری را شاهد است.






نوع مطلب : تاریخ جنوب، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
چهارشنبه 12 شهریور 1393 :مدیر وبلاگ لیراوی : علیرضا خلیفه زاده
 یک شاخه از طوایف خضری لیراوی در ناحیه تنگستان سکونت دارند که در روستا های مختلف این ناحیه زندگی می کنند و بارز ترین چهره تاریخی آنها رییس علی چاه پیری (تنگستانی) می باشد که حتی توسط رضاشاه پهلوی به تهران تبعید و صدتومان مددمعاش برایش تعیین شد . یک تیره از این خاندان حدود 120 سال از تنگستان به دشتستان آمدند و شهر سعدآباد را بنیان گذاردند کتابی که در این جا معرفی می شود براساس منابع مختلف به طور مفصل به چگونگی مهاجرت ایلات خدری(خضری) به لیراوی و تنگستان و در نهایت سعدآباد دشتستان می پردازد.   

 کتاب «از سرزمین بختیاری تا تنگستان و دشتستان» به قلم آقای کورش تنگستانی توسط انتشارات شروع در 294 صفحه به بازار کتاب عرضه شده است.

نویسنده در هفت فصل با ارائه ۱۴۰ صفحه سند و بیش از ۱۰۰ ارجاع به منابع مختلف به بررسی و تحلیل حضور ۳۰۰ ساله ی طوایف خضری تنگستانی در تنگستان و دشتستان 
(سعدآباد)پرداخته است.
فصل اول : بختیاری ها در بلوک لیراوی 
فصل دوم: از تنگستان تا دشتستان 
در این فصل به طور مختصر 27 سند از خاندان خضری(خذرو / خدری) درج شده که از لیراوی به تنگستان مهاجرت کرده اند و قدیمی ترین سند مربوط به 1204 قمری است.
فصل سوم: حاج عبداله تنگستانی 
عکس این شخص که در سال 1312 خورشیدی در سعدآباد  گرفته شده در سال های در همایش ها، کتاب ها و منابع  تاریخی به عنوان عکس رییس علی دلواری به چاپ رسیده است. 
 

فصل چهارم : حاج محمد تنگستانی 
فصل پنجم: اسناد و مکاتبات حاج محمد تنگستانی
فصل ششم : اسناد مربوط به تنگستان 
فصل هفتم: عکس ها و تصاویر. 




نوع مطلب : معرفی کتاب ، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
سه شنبه 11 شهریور 1393 :مدیر وبلاگ لیراوی : علیرضا خلیفه زاده

 عملیات اجرایی احداث منطقه گردشگری بندرحماد با حضور معاون سیاسی استاندار بوشهر و جمعی از مسئولان شهرستان دیلم آغاز شد.

خبرگزاری فارس: عملیات اجرایی احداث منطقه گردشگری بندر حماد آغاز شد

شهردار بندر دیلم صبح امروز در این آیین اظهار داشت: این پروژه شامل جاده دسترسی به طول سه کیلومتر و عرض 12 متر و ارتفاع متغییر تا یک مترو سی سانتیمتر است که در حال حاضر  70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

محمود طاهری‌نیا افزود: پروژه پارک، شامل سنگ چینی حدود 2500 متر مربع به ارتفاع 2 متر از ضلع غربی که برای جلوگیری از فرسایش خاک به دلیل جزر و مد آب دریا امسال انجام می‌شود تا این جزیره حفظ شود.

وی بیان داشت: 4هزار متر پیاده‌روسازی داخل جزیره، ایجاد پارکینگ، کمپینگ، آلاچیق، جاده سلامتی اطراف جزیره و کافی شاپ و ایستگاه بازی در دست طراحی است و امسال بخشی از آنها را تا جایی که اعبتارت اجازه دهند اجرا می‌شود.

شهردار بندر دیلم خاطر نشان کرد: در بندر تاریخی حماد هنوز درختان زیادی وجود دارد و درختکاری آن با حجمی حدود دو برایر وضع موجود تا آخر سال انجام خواهد شد.

طاهری‌نیا اضافه کرد: اعتبارات این پروژه از  محل منابع استانی حدود 700 میلیون تومان است که بخشی از تخصیص آن قرار است تامین شود.

وی به برق‌رسانی و آبرسانی به این منطقه اشاره کرد و افزود: چهار هزار و 500 متر شبکه  فشار متوسط و دو هزار متر روشنایی معابر برای برق‌رسانی به بندر حماد نیاز است که جمعاً حدود 450 میلیون تومان اعتبار نیاز دارد.

شهردار بندر دیلم تصریح کرد: خط انتقال آب به جزیره با یک لوله 4 اینچی به طول چهار و نیم کیلومتر هزینه‌ای در حدود 200 میلیون تومان نیاز دارد.

وی یادآور شد: این پروژه به مساحت 10 هکتار و 70 هکتار اراضی ساحلی حد فاصل دو خور جن و یفره(از خورهای محلی دیلم) در دست طراحی است.

طاهری‌نیا گفت:: 40 هکتار از این اراضی در حال آماده‌سازی است و کارهای اجرایی آن در حال انجام است که امیدواریم با اجرای این پروژه در بخش توسعه گردشگری و اقتصاد شهرستان قدم خوبی برداشته شود.

بندر تاریخی «حماد» برگرفته از نام «شیخ حماد» از  شیوخ بزرگ خلیفات است که روزگاری به اینجا مهاجرت کرده و در اینجا سکنی گزیده‌اند.

این بندر در زمان صفویه رونق داشته و آباد بوده و مردم در اینجا به تجارت می‌پرداخته، ولی در زمان کریم خان دوباره از رونق افتاده است.

در این منطقه درختان بلند کهور، انجیر، بید و اکالیپتوس و چاه آبی معروف به «مغدر» وجود دارد.

وبلاگ لیراوی:
گفتنی است خاندان صباح شیوخ امروزی کویت(اعراب عتوب بحرینی الاصل) پس از خروج از بحرین در سال 1112 قمری حدود یک سال و نیم نزد مشایخ خلیفات بندردیلم پناه گرفتند و ساکن بندر حماد شدند و پس از آن ابتدا به بصره و سپس به قرین رفتند (ناحیه قرین حدود 50 سال بعد به کویت به معنی کوت کوچک معروف شد.  کوت در هندی به معنی قلعه است در کلمه کوتوال به معنی نگهبان قلعه این واژه دیده می شود) شیوخ خاندان آل صباح که حلیف و هم پیمان خلیفات بندردیلم در رخدادهای خلیج فارس بودند همواره ارتباط خوبی با خوانین و بزرگان لیراوی نیز داشته اند. که شاید به دوره سکونت آنها در بندر حماد و بندر دیلم مرتبط باشد. 




نوع مطلب : دیلم پژوهی ، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
عنوان و نام پدیدآور:
نقشه امپراتوری پارس و ممالك همجوار با ذكر نام خلیج فارس با عنوانSinus Persicus
وضعیت نشر و پخش و غیره:
موسّسه جغرافیایی اروپا
زبان اثر:
فارسی
تاریخ تولید:
چاپ قرن نوزدهم میلادی
نوع:
نقشه
توصیف:
. بر اساس نوشته های جهانگرد فرانسوی تاورنیه كه در قرن هفدهم در ممالك عثمانی، ایران و هند مسافرت نمود و شرح مسافرتها و مناطق را نوشته و منتشر ساخت. تاورنیه تمامی ارمنستان ، ا ّران ، بخشهایی از عثمانی ، تمامی دریاهای جنوبی و جزایر آنرا به انضمام بخشهایی از پاكستان كنونی و عموم مناطق افغانستان را جزئی از محدوده ایران ترسیم نموده است. (منبع کتابخانه مجلس )








نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 10 شهریور 1393 :مدیر وبلاگ لیراوی : علیرضا خلیفه زاده
در نقشه زیر که در میانه سال های 1500تا1600 میلادی مطابق 900تا1000قمری ترسیم شده تلاش کرده ام برخی از مناطق ساحلی خلیج فارس را شناسایی کنم هر چند احتمال دارد در نقشه جابجایی های باشد مانند محل گنّابه(گناوه) اگر اشتباه از من نباشد. منبع سایت کتابخانه مجلس.
مناطق جغرافیایی شناخته شده در این نقشه قدیمی:
1- شبانکاره 
2- انگالی 
3- گنابه 
4- ریگ 
5- دورق (ذورق نوشته)
6- جزیره خارگ
7- سیراف 
8- کنگ 
9- تی ری ری ری (تمیمی؟) (رود بنی تمیم که الان مشهور به رود حله است.)
10 - جندی شاپور 
11- هرمز 
12- بصره

نمای نزدیک تر مناطق شمالی خلیج فارس





نوع مطلب : برگ هایی از خلیج فارس، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 10 شهریور 1393 :مدیر وبلاگ لیراوی : علیرضا خلیفه زاده

نویسنده  14 اثر تاریخی  
 نورمحمد مجیدی كرایی  نویسنده 14 اثر تاریخی از جمله " تاریخ و جغرافیای كهگیلویه و بویراحمد " ، " تاریخ و جغرافیای ممسنی " ، تاریخ كازرون " ، " تاریخ بهبهان " ، " اورنگ باختگان ایران در سه جلد " ، " علما و شعرای كهگیلویه و بویراحمد " و " مردم و سرزمین های كهگیلویه و بویراحمد "  است.

مجیدیی کرایی نویسنده کتاب تاریخ و جغرافیای ممسنی


این نویسنده ی برجسته هم اكنون در سن 80 سالگی بسر می برند.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 10 شهریور 1393 :مدیر وبلاگ لیراوی : علیرضا خلیفه زاده

فرستنده:جناب آقای حبیب نوشادی از کوپن

ممسنی بزرگ  روستای کوپن (کوپون)در کنار جاده ارتباطی شیراز-اهواز  یا شیراز به دوگنبدان و در انتهای مرز فارس با کهگیلویه و بویر احمد ،در بخش سورنا ی فارس و نزدیک پل معروف بریم قرار دارد . این روستا در واقع 4 بخش :

سورنا ، علیا ، وسطی و سفلی 

دارد که بخش سفلی به صورت مشخص ، مجزا می باشد . وجود رودخانه کره سیاه و تنگ شیب در کنار این روستا و نیز رشته کوه های زیبای مختلف با پوشش بلوط ، کشاورزی پر رونق و چشمه های پرآب زیبایی بی نظیری به آن بخشیده است .

اوج اعتدال در آب و هوای کوپن در بازه زمانی 15 اسفند تا 20 فروردین است . ولی در پاییز و زمستان معتدل و در ماه های آخر بهار و تابستان گرم است .عمده محصولات کشاورزی آن ، گندم و برنج است و سایر محصولات کم و بیش کشت می شوند. دامداری هم به ندرت وجود دارد و بیشتر به صورت پرورش سنتی گاو میباشد

ممسنی بزرگ

وجود مقبره امامزاده سید محمد کنار جاده اصلی واقع در کوپن سفلی و امامزاده حسن در کوپن علیا از جاذبه های مذهبی گردشگری این بخش میباشد .طبیعت بکر و زیبای این روستا هر سال پذیرای مسافران زیادی از سراسر کشور است . کوههای این روستا پوشیده از درختان بلوط ، کلخنگ ، بنه ، انجیر کوهی  و بیشه ها پوشیده از گز ( در گویش محلی : گزگ ) و بید و گل خرزهره است. بعضی گل های کم یاب در نقاط خاصی از این روستا می روید که عکس زیر یک نمونه از آنها است :
            ممسنی بزرگ

از جانوران بومی روستا میتوان تیهو ، دراج ، سمور ، سمور آبی ، انواع ماهی های رودخانه های آب گرم ، سگ گرگ ، روباه  را میتوان نام برد . گویش لری( و تکلم عربی ! ) همچون سایر نقاط ممسنی ، لهجه مردم در این روستا است . با همت مسوولین ، این روستا از امکانات آب سالم ، برق ، گاز ، تلفن ، پوشش صداوسیما و پوشش تلفن همراه برخوردار است . درصد بالایی از جوانان کوپن دارای تحصیلات عالی ، دارای مسوولیت های اداری و ساکن شهر ها و استان های مجاور هستند و در حال حاضر بیشتر جمعیت باقی مانده سال خورده و میانسال هستند .

ممسنی بزرگ

اما عشق به وطن هر ساله در ایام نوروز از سراسر کشور همه آنها را در حصار کوچک ولی گرم و صمیمی روستا گرد هم می آورد .در کوپن سفلی حدودا 50 خانوار ساکن هستند که اکثر آنها با هم روابط فامیلی و قوم و خویشی نزدیک دارند . مردم خونگرم و مهربان کوپن بسیار مهمان نواز ، ساده و بی آلایش هستند واین بزرگ ترین سرمایه و مایه افتخار مردم این روستا است .

برخی نظرات خوانندگان این مطلب در وبلاگ منبع: 

1- كوپنی كه جناب یوسفی نوشته معروف به كوپن حاج علی بوده ما كه از اوایل ساكن اینجابودیم نشنیدیم شاید تو خونواده یا فامیل خودشون این اسم رو گذاشته بودند.بیشتر به اسم كوپن ملا رستم معروف بود چون كدخدای اونا بود.

2- کوپن یکی از بزرگترین روستاهای ایران بوده که الان به بخش ارتقاء یافته است.درمسیر جاده اصلی بودن و طبیعت زیبا و سایر نقاط قوت از کوپن یک منطقه ویژه ساخته است.

3- نیما حمیدی: یكی از دوستان فرمودن كه روستای كوپن سفلی در قدیم به نام كوپن حاج علی معروف بوده. باید عرض كنم كه كوپن در قدیم بخاطر كوه هیاسی به نام كوهپن معروف بوده بعدها به كوپان و دست آخر به كپن تغییر نام یافته.زمانی هم ك كوپن با نام كوهپن یا كوپان معروف بوده فكر نكنم مرحوم حاجی مالك بوده باشن.اصلا كوپن اونقدر گسترده نبوده كه بخواد علیا و وسطی و سفلی و سورنا داشته باشه.

وبلاگ لیراوی : 

در نسخه خطی رحله مکیه نوشته سید علی موسوی از والیان مشعشعی در وقایع سال1111  در کنار اهالی لیراوی و خلیفات بندر دیلم به حضور اهالی محمدسینی (ممسنی؟) در تصرف بصره توسط لشکر ایران اشاره می کند . (ص220)

در صفحه 213 نسخه خطی نامبرده آمده است: «و سیود من الحویزه و اجزونی ان الخرجاء لفرج اله بان ابراهیم خان اعطوه البصره و الدورق و کوه قیلویه و الزیدان و کوپون بقیه و دشتستان و الدشت و جای الحویزه من طریق لزستان...»

شاید کوپون را محال شیخ فرهاد عرب نیز در آن دوره می گفته اند . اثبات نکته آخر را به استادان پژوهشگر ابوذر همتی و حسن حبیبی فهلیانی واگذار می کنم. 






نوع مطلب : تاریخ جنوب، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 10 شهریور 1393 :مدیر وبلاگ لیراوی : علیرضا خلیفه زاده

دخمه سنگی داو دختر

در انتهای شمال غربی ناحیه ممسنی دخمه سنگی بسیار قدیمی در كوه در ارتفاع 300 متری وجود دارد كه به داو دختر معروف است. نام محلی این دخمه " دی ودوور" به معنی مادر و دختراست. برای رسیدن به این اثر تاریخی باید با امتداد راه فهلیان به خوزستان، به محلی به نام كوپون (روستای عرب نشین ممسنی)رسید و مسیر كوهستان را در پیش گرفت.

این دخمه مركب از دو اتاق است كه نمای آن از دو طرف ورودی با دو نیم ستون تزیین شده است. بالای ستون ها هفت آتشدان كنگره دار هخامنشی را بر سنگ به طور برجسته حجاری نموده اند. مورخین معتقدند این مقبره باید متعلق به یكی از شهریاران هخامنشی ( احتمالاً كوروش اول) باشد و به 550 تا 650 سال پیش از میلاد تعلق دارد. عده ای نیز آن را به دوره ماد نسبت می دهند.

از دیگر نقش برجسته ها می توان به آثار حجاری كوه قلعه بندر در كوی سعدی شهر شیراز از دوره هخامنشی، نقش برجسته ساسانی شاپور اول در ضلع جنوبی شهر داراب، نقوش برجسته "برم دلك" در شیراز و نقش برجسته بهرام دوم ساسانی در گویم و كتیبه "تنگ براق" در مجاورت روستای تنگ براق بخش سرحد چهاردانگه شهرستان اقلید از دوره ساسانی اشاره كرد.





نوع مطلب : تاریخ جنوب، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 10 شهریور 1393 :مدیر وبلاگ لیراوی : علیرضا خلیفه زاده


معرفی نقش برجسته ها و آتشكده و برج های تاریخی استان فارس

چهار طاقیِ بزرگِ "گره" یا "جره" در بیرون روستای بالا ده  شهرستان كازرون واقع است. این بنا از سنگ و ملات گچ ساخته شده و ارتفاع آن 14 متر است. این آتشكده یكی از پنج آتشكده ای است كه مهر نرسی وزیر بهرام پنجم در بین كازرون تا فراشبند بنا نمود. به نظرمی رسد كه در قدیم اطراف این چهار طاقی شهری وجود داشت.





نوع مطلب : تاریخ جنوب، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

مناطقی در نقشه که در قرن 16 بین سالهای 1500تا 1600 میلادی ترسیم شده در آن مناطق زیر دیده می شود:
1- LULUTEN 
2- REXELE
3- CAROUCI
4- XIRAZ
5- CAPO BARDISTAN
6- CAPO NABAND
7- Niquelus
8- porsios 
دیده می شود.
این نقشه توسط 
Antonio Dias farinha 
ترسیم شده است . که به ترتیب مناطق لولو تین (روستای کنونی لیلتین در دهستان لیراوی و حوالی بندر دیلم ) ، ریشهر ، خارک ، شیراز ، راس بردستان، راس نابند، نخیلو  و نام فارس تمامی این نواحی در بالای نقشه دیده می شود.




نوع مطلب : برگ هایی از خلیج فارس، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
یکشنبه 2 شهریور 1393 :مدیر وبلاگ لیراوی : علیرضا خلیفه زاده
سلوت هلندی در کتابی که درمورد طوایف عرب ساکن در خلیج فارس نوشته و توسط عایده خوری به عربی ترجمه و تحت عنوان (عرب الخلیج) به چاپ رسانده در صفحه 32 (در متن انگلیسی p:13 ) اشاره می کند که نام بندر دیلم در نقشه های هلندی دهه 1650 و قبل از آن در نقشه های پرتغالی دیده می شود. 
سلوت منبعش را این گونه معرفی می کند:
Duth Atlas of about 1650 in BL,Add.mss.34184.protuguess charts in corte sao ,monumenta vol.4,p.397

این موضوع از این لحاظ اهمیت دارد که قدیمی ترین منبع ایرانی در سال 1082قمری برابر 1671 میلادی (ریاض الفردوس خانی - تصحیح ایرج افشار و فرشته صرافان) از بندر دیلم نام برده است. 




نوع مطلب : دیلم پژوهی ، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
چهارشنبه 29 مرداد 1393 :مدیر وبلاگ لیراوی : علیرضا خلیفه زاده

روزنامه رسمی کشور شماره ۲۲۹۹

۱ شنبه ۱۴ دی ماه ۱۳۳۱ - سال هشتم

شماره مسلسل ۵۲

دوره هفدهم مجلس شورای ملی

مذاکرات مجلس شورای ملی - جلسه ۵۲

صورت مشروح مذاکرات مجلس (احمد اخگر نماینده بوشهر و بنادر )روز ۱ شنبه ۷ دی ماه ۱۳۳۱

 

حسین خسروزاده جانباز نهضت جنوب

 

احمد اخگر : نسبت به شهدای ارتش وسربازان شهیدیامعلولین آن طور که باید توجه نمی‌شود و تصورمی‌کنم به مورد باشد که وزارت دفاع ملی در این مورد اعمال نظری بنماید. 

مثلا حسین خسروزاده نام در جریان محاصره بوشهر در نهضت دروغی جنوب سرباز وظیفه بوده وبانهایت رشادت جنگید مورد اصابت دوگلوله قرارگرفته از دست وپای راست فلج شده از سال ۲۵تا۳۰ دوندگی برای برقراری ۲۰۰ ریال حق معلولیت اوادامه داشته تازه در سال ۳۰ به او نوشته‌اند که این مبلغ از سال ۲۹ به تو تعلق می‌گیرد جوانی دارای معلومات سیکل اول متوسطه به خدمت مقدس سربازی رفته مجروح و معلول شده و تمام هستی او و مایملک خود را به فروش رسانده فقط ۲۰۰ ریال ماهانه به او تعلق می‌گیرد آن هم از سال ۱۳۲۹ وحال آنکه او در۱۳۲۵ مجروح شده و عذر وزارتخانه این بود که چون پرونده شما در سال ۱۳۲۹ تکمیل شده و از کمیسیون گذشته از همان تاریخ قابل پرداخت است این جوان بدبخت معلول برای تهیه کاربه همه جا مراجعه نموده و سرانجام به او پاسخ داده‌اند که در شهرداری بوشهر به سمت رفتگر انجام وظیفه نماید.





نوع مطلب : تاریخ جنوب، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


( کل صفحات : 37 )    1   2   3   4   5   6   7   ...   
پیوندها
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :