تبلیغات
لیـــــــــــــــراوی

نو یافته هایی از تاریخ و فرهنگ خلیج فارس

مراکز فروش کتاب هفت شهر لیراوی و بندر دیلم1394

تاریخ:چهارشنبه 23 اردیبهشت 1394-07:53 ق.ظ

چاپ دوم کتاب هفت شهر لیراوی و بندر دیلم را در کتابفروشی های


 شهرستان دیلم 
- کتابفروشی سعید بیراتی 
 
-  کتابفروشی محمد پیرو 


شهرستان گناوه 
- کتابفروشی مرکزی با مدیریت حسین خدر پور 

- کتابفروشی دریادلان - با مدیریت استاد غلامرضا کرمی 
کتابفروشی شیخ محمد احمدپور - پاساژ حقیقت 
- روزنامه فروشی ماندنی خالقی 

بهبهان - آقای پرویز خلیجی - دفتر روزنامه طلوع 

رامهرمز - آقای یونس بالیوی 

شهرستان بهمئی -  لیکک 
مراکز عرضه در تهران
کتاب فروشی طهوری - روبه روی دانشگاه تهران 
کتاب فروشی توس - خیابان انقلاب 
کتابفروشی افتخارزاده - پاساژ فروزنده - خیابان انقلاب 
کتابفروشی کامران - نبش کتابفروشی گوتنبرگ - خیابان انقلاب

  کرج  
کتابفروشی هجران - میدان شهدا 

کازرون - نشر جهاد دانشگاهی 

مصیری (شهرستان رستم ) - هفته نامه لیدوما - مهندس فرزاد نظری 



علاقه مندان به تاریخ ایران - بنادر تاریخی خلیج فارس - استان بوشهر - لیراوی - شهرستان دیلم - مناطق لر نشین و سرگذشت طوایف لر بزرگ و ... در این کتاب می توانند پاسخ بسیاری از سوالات خود را بیابند. 

http://shaloo1.ir/images/KHABAR/06.93/liravideylam.jpg

 هفت شهر لیراوی و بندر دیلم

اثر: علیرضا خلیفه زاده

انتشارات شروع - بوشهر 

چاپ دوم 

تعداد صفحات 752 

قیمت : 45000 تومان 

فصل اول رستاق ریشهر(ریواردشیر)

فصل دوم سینیز

فصل سوم اسلجان (روستای شهرویران لیراوی)

فصل چهارم  بندر مهروبان

فصل پنجم سنجاهان (میانه روستای شیرونک و بینک)

فصل ششم قوستان (در حوالی مهروبان)

فصل هفتم  لیراوی 

فصل هشتم بندر دیلم 

فصل نهم بندر حماد 

فصل دهم بندر امام حسن (مرکز دهستان لیراوی میانی)

در صورت تمایل به خرید در همین وبلاگ هم می توانید پیام بگذارید پس از هماهنگی و پرداخت بهای کتاب ، بدون اخذ هزینه پستی به طور سفارشی به آدرس شما ارسال خواهد گردید. 


نوع مطلب : اخبار لیراوی 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

یادگاران زابل

تاریخ:پنجشنبه 30 بهمن 1393-10:29 ق.ظ


از راست خلیفه زاده - چنگیز هژبرنیا - اهل خراسان؟ - ؟ - مسعود خلیفه پور - بهمن بهزادی - عباس اسدی - محمدرضا نصیری 1374 تراس خوابگاه دانشجویی


از راست بر فراز کوه خواجه کنار دریاچه هامون زابل - اسدی بهزادی - خلیفه زاده - نصیری و  ؟ 



نوع مطلب : تاریخ جنوب 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

سنگار افتو

تاریخ:سه شنبه 28 بهمن 1393-01:12 ب.ظ

ریاست محترم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دیلم

با سلام و احترام

بازگشت به دعوت نامه شماره 40/93/3/20 مورخ 27/11/1393 برگزاری پنجمین جشنواره سنگار افتو را به شما تبریک می گویم و برای همه شاعران شرکت کننده محلی سرا آرزوی موفقیت در حفظِ فرهنگِ غنی    محلی مان را دارم. امید است در فرصت های آینده بتوانم از نزدیک قدر دان تلاش های پر ارج شما باشم.

دوبیتی زیر را به شما و همه ی شاعران و مهمانان فرهیخته تقدیم می نمایم:

تو ایدونی ! چه وابی وخت جیلُم       (آیا می دانی در وقت درو گندم چه اتفاقی افتاد؟)

گُلِ گندم به رهت و منده عیلُم                  (گل و خوشه ی پُر از  گندم را چیدند و بردند و اینجا فقط                                                                                                         ساقه ی خشکیده ی گندم که به ریشه اش پابند است (عیلُم) مانده است)

  مُنُم عیلُم زِر افتو مِن غریبی                   (من هم مانند ساقه ی زرد و خشکیده گندم در زیر آفتاب و در غریبی هستم)

هَمَش مِن فگرِ لیراوی و دیلُم                   (ولی با همه ی وجودم در فکر و اندیشه ی (سرسبزی)                                                     و شکوفایی و ثمر دادن به زادگاهم لیراوی  و شهرستان دیلُم هستم.)

 

با سپاس

علیرضا خلیفه زاده

27/11/1393

کرج




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

یک روستا و 12 شهید و یاد دو معلم

تاریخ:شنبه 18 بهمن 1393-09:39 ق.ظ

اول تکریم شهیدان آن هم دوازده نفر از یک روستا که امیدوارم جوانان آن جا همت کنند و کتابی درخصوص مبارزات ، خاطرات و ... آنها بنویسند. 
دوم به یاد شهید جهانگیر رشیدی که معلم مدرسه ابتدایی شهید محمدعلی موسایی (محله بتون گناوه ) بودندو در این عکس هستند و به یاد یار وفادارش معلم بزرگوارمان شهید محمود خاج . 
در آن مدرسه در سال 1360 دو معلم کلاس سوم ابتدایی (الف و ب )هر روز ظهر دانش آموزانشان را به حیاط مدرسه می آوردند و نماز یادشان می دادند مدرسه سه شیفت بود و آن دو معلم شیفت وسط 10:30 تا 14 را می گرفتند تا هم زمان با نماز باشد .
یکی از آنها که معلم ما بود کلاس سوم الف قبل  از این که به جبهه برود با دو بسته کتاب به نام  هجرت حاج اسماعیل و دیگری بی بی مریم  نوشته نویسنده همشهری مان آقای عبدالکریم نیسنی وارد کلاس شد.
ما را به حیاط زمستانی مدرسه برد و از هرکسی بخشی از نماز (ذکر - تشهد - سلام - سوره - سجده - رکوع و ...) را پرسید انگار می خواست قبل از عزیمت به جبهه خیالش راحت شود و همه که در طول چند ماه نماز خواندن را به خوبی یاد گرفته بودند جایزه می گرفتند . سهم من یک جلد کتاب بی بی مریم شد. معلم ما "محمود خاج " عید نوروز در عملیات فتح المبین شهید شد. 
چند سال بعد معلم کلاس سوم ب هم به فوز شهادت رسید شهید جهانگیر رشیدی .




نوع مطلب : گناوه 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

تیم نخلستان و بچه های نسل بعد1378 گناوه

تاریخ:شنبه 18 بهمن 1393-08:55 ق.ظ


ایستاده از راست

نصرالله رستمی.محمود شهیدی.محمد باباحسنی.مختار بهروزی.غلام رضا بهروزی.قاسم تراکمه

نشسته از راست

محمود خدری.ابراهیم صفایی.محمد رستمی.حسن نظری.امرالله محمدی

منبع: http://www.footballnakhllstan.blogfa.com/



نوع مطلب : گناوه 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

عبدالرحمن سینیزی و قاسم بن علا

تاریخ:سه شنبه 14 بهمن 1393-12:11 ق.ظ


ترجمه کامل متن در  خصوص نحوه ی شیعه شدن عبدالرحمان بن محمد سینیزی 

شیخ الطائفه: در کتاب غیبت از شیخ مفید و حسین بن عبید الله غضائری از محمد بن احمد صفوانی نقل می کند که گفت: قاسم بن علاء [1] را دیدم که صد و هفده سال داشت، در هشتاد سالگی که دو چشمش سالم بود، بشرف ملاقات مولی امام علی النقی و امام حسن عسکری علیهما السلام رسیده، سپس بعد از هشتاد سالگی نابینا شد، آنگاه هفت روز پیش از وفاتش دوباره بینا گردید. جریان بدین قرار بود که من در شهر ران [2] آذربایجان نزد وی اقامت داشتم. مرتب توقیعاتی از جانب امام زمان علیه السلام بدست محمد بن عثمان و بعد از او بدست حسین بن روح قدس الله روحهما (فوت شعبان 326)بوی میرسید، ولی بعد از آن قریب دو ماه، توقیعی نرسید و او از این جهت ناراحت شد. 
روزی در اثنای اینکه با وی غذا میخوردیم ناگهان دربان خوشحال وارد شد و گفت: پیکی از جانب عراق آمده. قاسم مسرور گردیده روی بجانب قبله نمود و بسجده افتاد. فی الوقت پیرمردی کوتاه قد با علامت قاصدی در حالیکه جامه دوخته ای بتن و کفش مخصوص سفر بپا و خرجینی بدوش داشت، وارد شد.



[ صفحه 625] 



قاسم برخاست و با او معانقه کرد و خرجین را از دوشش برداشت، آنگاه طشت و آب طلبید و دست او را شسته پهلوی خود نشانید. و بخوردن غذا مشغول گشتیم. سپس دستها را شستیم. در این موقع پیرمرد برخاست و نامه ای که از نیم ورق بزرگتر بود بیرون آورد و بقاسم داد، قاسم نامه را گرفت و آنرا بوسید و بکاتب خود ابن ابی سلمه داد. ابو عبد الله [3] نامه را گرفت و مهرش را برداشت و خواند. قاسم احساس مطلب حزن آواری از آن نمود. لذا پرسید: یا ابا عبد الله خیر است گفت: خیر است. قاسم پرسید آیا راجع بمن دستور آمده؟ ابو عبد الله گفت: اگر خوش نمیداری تا نگویم. گفت: مگر چیست؟ گفت خبر مرگ تو است که نوشته چهل روز دیگر خواهی مرد و اینها هفت قطعه پارچه است که برای کفن تو آورده اند گفت: آیا من با دین سالم از دنیا میروم؟ گفت: آری چون بمیری دینت سالم است. قاسم خندید و گفت: بعد از این عمر طولانی دیگر آرزوئی ندارم. مجددا مرد تازه وارد برخاست و سه طاقه پارچه و لباس یمنی سرخ رنگی و عامه ای و دو دست لباس و دستمال بیرون آورد و بقاسم داد. و نیز پیراهنی نزد او بود که حضرت امام رضا علیه السلام بوی خلعت داده بود. و هم قاسم دوستی داشت بنام عبد الرحمن بن محمد سینیزی که با اهلبیت عصمت سخت دشمن بود ولی میان او و قاسم در امر دنیوی دوستی محکمی برقرار بود. در آنموقع عبد الرحمن برای صلح دادن ابوجعفر بن حمدون همدانی و پسر قاسم که داماد وی بود بخانه قاسم آمد. قاسم بدو نفر پیرمرد شیعه که نزد وی میزیستند و نام یکی از آنها ابو حامد عمران بن مفلس و دیگری علی بن جحدر بود گفت: این نامه را برای عبد الرحمن بن محمد بخوانید، زیرا که دوست دارم او را هدایت کنم و امیدوارم خداوند با خواندن این نامه او را بمذهب حق راهنمائی کند. پیرمردها گفتند: از این فکر درگذر زیرا مضمون این نامه را جماعت



[ صفحه 626] 



شیعه نمیتوانند تحمل کنند تا چه رسد به عبد الرحمن بن محمد. قاسم گفت: من میدانم سری را فاش میکنم که نمیباید آنرا اظهار بدارم ولی بملاحظه دوستی که با عبد الرحمن بن محمد داشته و میلی که براهنمائی او بوسیله این موضوع دارم میخواهم نامه را برای عبد الرحمن بخوانم. آنروز گذشت. چون روز پنجشنبه سیزدهم ماه رجب فرا رسید و عبد الرحمن ابن محمد بنزد قاسم آمد و بوی سلام کرد، قاسم نامه را بیرون آورد و گفت: این نامه را بخوان و درباره آن بیاندیش عبد الرحمن نامه را خواند. چون بانجا رسید که خبر مرگ قاسام را داده بود، نامه را پرت کرد و
 به قاسم گفت: ای ابو محمد از این عقیده که داری بخدا پناه ببر، زیرا تو مردی هستی که از لحاظ دیانت بر دیگران برتری داری و عقلت را از دست نداده ای. خداوند میفرماید: و ما تدری نفس ماذا تکسب غدا و ما تدری نفس بای ارض تموت یعنی: هیچکس نمیداند فردا چه خواهد کرد، و هیچکس نمیداند در کدام زمین خواهد مرد سوره لقمان آیه 34 
و هم میفرماید عالم الغیب فلا یظهر علی غیبه احدا خداوند داننده غیب است و هیچکس را بر غیب خود مطلع نمیگرداند سوره جن آیه 26 قاسم خندید و گفت: بقیه آیه را بخوان که خدا می فرماید: الا من ارتضی من رسول یعنی مگر فرستاده ای که مورد رضایت خدا باشد و مولای من هم مورد رضایت خداست. سپس قاسم بوی گفت: من میدانستم که تو چنین خواهی گفت ولی تاریخ امروز را نگاهدار. اگر من بعد از آن تاریخی که در این نامه است زنده ماندم، بدان که اعتقاد من چیزی نبوده اما اگر وفات یافتم درباره معتقدات خود تجدید نظر کن. عبد الرحمن تاریخ روز مقرر در نامه را یاداشت کرد و از هم جدا گشتند. چون هفت روز از تاریخ رسیدن نامه گذشت، در همان روز قاسم سخت بیمار شد و میان بسترش تکیه بدیوار داد. پسرش حسن بن قاسم دائم الخمر و داماد ابو عبد الله بن حمدان همدانی بود، حسن در آن هنگام عبا بصورت انداخته و در گوشه خانه نشسته بود



[ صفحه 627] 



ابو حامد نیز در گوشه دیگر خانه نشسته بود، ابوجعفر بن جحدر و من و گروهی از مردم شهر هم گریه میکردیم. در این وقت قاسم تکیه بدو دست و پشت خود داد و شروع بگفتن این کلمات کرد. یا محمد یا علی یا حسن یا حسین یا موالی کونوا شفعائی الی الله عز و جل سه بار این کلمات را تکرار نمود، چون بار سوم باین جا رسید که گفت: یا علی یا موسی مژگانش بحرکت آمد، همانطور که کودکان لاله نعمانی را حرکت میدهند. حدقه چشمش ورم کرد، آستین خود را روی دیدگان میکشید و آبی مانند آبگوشت از چشمانش بیرون آمد. آنگاه روی بجانب پسرش کرد و گفت: حسن بیا ابو حامد بیا ابوعلی بیا ما همه نزد وی جمع شدیم و نگاه بحدقه های او کردیم دیدیم که هر دو سالم است، ابو حامد دست روی هر یک از ما میگذارد و از وی میپرسید: آیا مرا می بینی؟ بالاخره خبر وی در میان خلق شایع شد و دسته دسته از مردم میامدند و او را مینگریستند. و قاضی شهر نیز سوار شده نزد وی آمد. نام او ابوسائب عقبه ابن عبید الله مسعودی، که و قاضی القضاه بغداد بود. چون قاضی آمد پرسید. ای ابو محمد؟ این چیست که در دست منست؟ و در آن انگشتری بود که یک نگینی فیروز داشت. پس انگشتر را نزدیک آورد و باو نشان داد و گفت: سه سطر بر آن منقوش است قاسم (ره) آنرا گرفت ولی نتوانست بخواند، مردم با حالت تعجب بیرون میرفتند و جریان او را برای دیگران نقل میکردند. سپس قاسم متوجه پسرش حسن شد و گفت ای فرزند هر مقام و مرتبه ای که خداوند بتو داده با شکر الهی قبول کن. حسن گفت: ای پدر قبول کردم قاسم گفت: چطور قبول میکنی؟. حسن گفت: هر طور که تو بمن فرمان دهی قاسم گفت: من از تو میخواهم که از می خواری دست برداری گفت: ای پدر بان کسیکه تو نام او را بردی



[ صفحه 628] 



سوگند که از خوردن شراب و اعمال دیگری که تو نمیدانی دست برمیدارم. قاسم دست بسوی آسمان برداشت و سه بار گفت: خدایا فرمانبرداری خود را بحسن الهام کن و او را از نافرمانی خود دور گردان. پس کاغذی خواست و با دست خود وصیت نوشت. رحمه الله علیه. زمینهائی که در دست او بود متعلق به امام زمان و آنرا وقف آن حضرت کرده بود. از جمله وصیتهای قاسم به پسرش حسن این بود که گفت: اگر شایستگی وکالت امام را پیدا کردی، مخارج زندگی خود را از نصف ملک من که معروف به فرجیده است تامین کن، و بقیه آن ملک امام زمان علیه السلام. ولی اگر بوکالت نرسیدی، خیر خود را از راهی که مورد قبول حق باشد، جستجو کن. حسن نیز وصیت پدر را بدین امر پذیرفت. چون روز چهلم شد و فجر طالع گردید، قاسم وفات یافت. خدا او را رحمت کند.
 در آنموقع عبد الرحمن آمد و با سر و پای برهنه فریاد میکرد و میگفت: وا سیداه ای وای که آقایم از دنیا رفت
مردم این وضع را از عبد الرحمن بسیار بزرگ شمردند و میگفتند: چه شده که چنین میکنی؟ 
عبد الرحمن می گفت: ساکت باشید من چیزی دیدم که شما ندیده اید. سپس قاسم را تشییع کرد و از عقیده سابق خود برگشت یعنی شیعه شد و بسیاری از املاک خود راوقف امام زمان علیه السلام نمود. ابوعلی بن جحدر قاسم را غسل داد و ابو حامل آب بر وی میریخت و او را در هشت پارچه کفن نمود و پیراهنی که از امام رضا (ع) خلعت گرفته بود، نیز بر وی پوشانیدند و آن هفت قطعه پارچه که از عراق آورده بودند نیز بر وی پوشاندند. بعد از مدتی کوتاه نامه ای که متضمن تسلیت بحسن بود، از ناحیه مقدسه امام صادر گشت و در آخر آن باین عبارت دعا فرموده بود: خداوند فرمانبرداری خود را بتو الهام فرماید و از نافرمانی خود باز داد این همان دعائی بود



[ صفحه 629] 



که پدرش درباره او نموده بود و در آخر نامه حضرت مرقوم بود که: ما پدرت را برای تو پیشوا و اعمال او را مثال و نمونه قرار دادیم. 
سید بن طاووس در کتاب فرج المهموم بعد از نقل این داستان مینویسد: ما آنرا از یک نسخه بسیار عتیقه از کتب قدیمی علمای خودمان نقل کردیم که شاید در زمان وکلاء حضرت یعنی غیبت صغری و پیش از سال 329 هجری نوشته شده است. 


پاورقی

[1] وی وکیل امام زمان در آذربایجان بوده است. 

[2] ران یا اران - شهری میان مراغه و زنجان بوده. گویند در آنجا معدن طلا و سرب است مراصد. 

[3] کنیه ی ابن ابی سلمه کاتب وی بوده. 


نوع مطلب : مشاهیر 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

شیعه شدن عبدالرحمان بن محمد سینیزی

تاریخ:دوشنبه 13 بهمن 1393-07:01 ب.ظ

كتاب الغیبة
تألیف شیخ الطائفة ابی جعفر محمد بن الحسن الطوسی 385 - 460 ه‍
 تحقیق الشیخ عباد الله الطهرانی الشیخ على احمد ناصح 

مؤسسة المعارف الاسلامیة

المؤلف : شیخ الطائفة أبی جعفر محمد بن الحسن الطوسی .

تحقیق : الشیخ عباد الله الطهرانی والشیخ على أحمد ناصح .

الناشر : مؤسسة المعارف الاسلامیة ، قم المقدسة .

الطبعة المحققة : الاولى .

تاریخ الطبع : شعبان 1411 ه‍ .ق .

المطبعة : بهمن .

العدد : 2000 نسخة .

السعر : 2400 ریال .

جمیع حقوق الطبع والنشر محفوظة لمؤسسة المعارف الاسلامیة قم المقدسةایران - قم - ص - ب - 768 / 37185 ، تلفون 32009

مطلب به نقل از : 

صص310 تا315

ترجمه فارسی در سایت قائمیه صص 231تا234


در کتاب غیبت اثر شیخ طوسی(متوفی بعد از 463) در روایت شماره 263  اشاره به قاسم بن علا همدانی (متوفی ماه شعبان/ سال ؟ قبل از 326 هجری) می کند که به طور مرتب توقیعات   امام زمان (عج)  از جانب نواب محمدبن عثمان و حسین بن روح نوبختی به دستش می رسید. 

در این روایت به طور مفصل به موضوع شیعه شدن عبدالرحمان بن محمد السینیزی پرداخته است.( دو نسخه قدیمی کتاب غیبت "ا" در آستان قدس رضوی و نسخه "ف" در مدرسه فیضیه هر دو به این شکل (السینیزی)نوشته اند. البحار الانوار ج51 ص 313هم این را عبدالرحمان بن محمد السنیزی نوشته اند اما مصححان معاصر کتاب غیبت ( البدری) را به جای سینیزی درست تر دانسته اند؟؟!) 

امام زمان (عج) خبر درگذشت قاسم بن علا همدانی را به او اطلاع می دهد . قاسم به خاطر رابطه دوستی که با عبدالرحمان بن محمد السینیزی داشته و می دانسته که او سنی شدیدی است تصمیم می گیرد توقیع امام زمان (ع) را به او نشان بدهد تا شیعه شود. 
ابتدا سینیزی به مباحثه با قاسم می پردازد . ولی وقتی می بیند چهل روز دیگر فرمایش حضرت صاحب زمان (عج) به تحقق می پیوندد.

«پس از رحلت قاسم، همان روز عبدالرحمان آمد و با سـرو پای برهنه، در بازارها می دوید و با ناله و فریاد می گفت: واسیداه! [ای آقا و مولای من!]. برای مردم این کـار عبـدالرحمان خیلی عجیب بود و می گفتنـد: این چه کـاری است که بـاخودت می کنی؟ او گفت: ساکت باشـید، من چیزی را دیده ام که شـما ندیده اید. قاسم را تشـییع کرد و از اعتقاد فاسدی که داشت برگشت و بسـیاری از اراضی کشاورزی اش را وقف حضـرت کرد.»

همین روایت به غیر از جلد 51 بحارالانوار ص313 -315 و فرج الهموم  سید طاوس در چند منبع دیگر نیز به شکل (السنیزی) آمده است. 




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

آبشار

تاریخ:دوشنبه 13 بهمن 1393-10:12 ق.ظ

شخصی از خدا پرسید خوشبختی را کجا میتوان یافت

خدا گفت ان را در خواسته هایت جستجو کن و از من بخواه تا به تو بدهم




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

سنگار افتو

تاریخ:شنبه 4 بهمن 1393-02:37 ب.ظ

دو لنج را که در دریا کنار هم حرکت می کنند هُم سِنگار می گویند اما ریشه سنگار چیست برخی - اگر اشتباه نکنم دکتر سید جعفر حمیدی در فرهنگ نامه بوشهر_ ریشه اش را در سنگ آوردن لنج (جهاز) ها دانسته . 


اما واژه سنگار بحریه را  من در دو متن دیده ام : 
یکی در کتاب تاریخ گیتی گشا مربوط به دوره زندیه 
و دیگری در کتاب سلطنت قاجار نوشته علی اصغر شمیم دیده ام . 

چند سال پیش به اتفاق دو تن از شاعران محلی سرای استان بوشهر  داوری  اولین جشنواره شعر محلی سنگار افتو را به عهده داشتم  که واقعا آغاز خوبی بود و اشعار خوبی واصل شد که می توان گزیده ای از آنان در مجموعه شعری چاپ کرد. 
چون این روز ها فراخوان پنجمین جشنواره  شب شعر محلی سنگار افتو در بندر دیلم هست خوب است روی این واژه و معنای آن تفحص بیشتری انجام گردد و فکری برای آثار واصله و برگزیده!





داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

آثار جدید دانشنامه بوشهر

تاریخ:شنبه 4 بهمن 1393-09:26 ق.ظ

 رئیس حوزه هنری بوشهر از چاپ و توزیع 5 عنوان جدید دانشنامه استان بوشهر خبر داد.‏

سیدحسین سیدزاده اظهار داشت:‏ در ادامه ی چاپ و تدوین دانشنامه استان بوشهر 5 عنوان جدید از این مجموعه چاپ و در  دسترس علاقمندان عرصه ادبیات، فرهنگ و تاریخ کهن این استان قرار گرفت.‏

وی بیان کرد: 


زندگی، اندیشه و اشعار معتقد اهرمی     نوشته فاطمه مومنی،
 یادداشت‌های گوستاو نیلستروم  ترجمه افشین پرتو، 
مسترچیک بعد از جنگ جهانی اول ترجمه افشین پرتو ، 
بادهای محلی نوشته عبدالحسین کنین، 
زیراه نوشته شادروان  محمد کرمپور از مجموعه‌های چاپ شده جدید دانشنامه استان بوشهر است.‏

رئیس حوزه هنری بوشهر گفت: همچنین 5 جلد دیگر از مجموعه دانشنامه استان بوشهر که  هم اکنون زیر چاپ است که شامل:

 تاریخ شبانکاره و تبارشناسی قوم شبانکاره نوشته علیرضا رمضانی، (دو جلد)
تاریخ عمارت‌های بوشهر نوشته رقیه کرمی،
 تاریخ و فرهنگ دریایی خلیج فارس نوشته مصطفی کریمی،
 گویش بردستان نوشته دکتر مرصع صیادی است.‏

سیدزاده افزود: کتاب‌هایی که تالیف آن به پایان رسیده و آماده ویراستاری و صفخه آرایی است شامل‏ : 
تاریخ عثمانی‌ها در خلیج فارس و بندر بوشهر، نوشته دکترعباس عاشوری نژاد،
 گویش دشتستان نوشته  دکتر مرصع صیادی، 
صنایع دستی استان نوشته فاطمه فولادی ، 
نخلستان‌های بوشهر نوشته دکتر حیدر عرفان و
 درودگاه  نوشته امید زاهد است 
ضمن اینکه آخرین ترجمه شادوران حسن زنگنه نیز که تحت عنوان گزارش‌های مستر بالیوز [گزارش های روزانه نماینده سیاسی انگلیس در بوشهر از جنگ جهانی اول تا 1324 خورشیدی ] است آماده شده که به زودی زیر چاپ خواهد رفت.

وی گفت: همچنین حوزه هنری استان بوشهر در راستای حمایت از شاعران جوان مجموعه شعر شاعران جوان دشتی تحت عنوان «جوانه‌های سپید اندیش» به چاپ رسیده همچنین یک اثر دیگر از مجموعه شعرهای عاشورایی و دفاع مقدس اثر شاعر ارجمند اسکندر احمدنیا با عنوان «از خشک لب‌های دجله» نیز زیر چاپ است.‏




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

به یاد قاید محمد کرمپور

تاریخ:پنجشنبه 2 بهمن 1393-09:33 ق.ظ

قاید محمد کرم پور پسر قایدعباس پسر محمدعلی پسر قاید علیخان شبانکاره ای(دشمن زیاری)  از چهره های مشهور و تاثیر گذار ناحیه شبانکاره در سال 1303 در روستای نظرآقا (دشتستان - استان بوشهر ) متولد شد. اهل مطالعه و دقت نظر در مسایل تاریخی استان بوشهر بود . در دیداری که بهمن ماه 1390 در شیراز با ایشان داشتم تصویری از گنجینه عکس اسنادش را به من اهدا کرد که نشان می دهد حاصل سال ها جستجو و تلاش و تقلای ایشان است . 

کرمپور کتاب سرنوشت مدال ملکه انگلیس را چند سال پیش منتشر کرد و آن وقت می گفت که کتابی هم آماده چاپ کرده و داده به آقای قلی پور که در بوشهر به چاپ برساند . 
کتاب " زیراه" (از نواحی استان بوشهر - دشتستان - بلوک تاریخی زیراه ) که به تازگی و البته بعد از درگذشت ایشان(18/10/93) دانشنامه بوشهر اعلام کرده به زودی رونمایی می شود. 
این فاضل پژوهشگر طبع شعر روانی داشت و در این جا به یادش یک قطعه از سروده هایش را تقدیم می کنم . 

انسان بودن و نبودن

من کیستم هوا و دل از دست داده ای 
پوسیده ای ، شکسته دل و مست باده ای 

افتاده در زمین و زمان و شباب و شور 
شرمنده از ملامت و مقهور و ساده ای
 
 جانم به لب رسیده ز افعال روزگار
یادم به مقصد و مقصود و خانه ای 

بانگ جرس زخواب گرانم به هوش برد 
بیدار نیستم همه بودن گمانه ای 

انسان نه خود به دیده ی تحقیق آمده 
در رفتنش نه منطق و علمی ، نشانه ای 

چون برگی از درخت برافتاده بر زمین 
باشد چو نو ، کش و قوس و فسانه ای 

من مانده ام که این همه جنجال کائنات 
مجهول مقصد و محو کرانه ای 

در این میان ، نهاده ی انسان چه بوده است 
دامن کشان کشیده به دور و زمانه ای 

در حیرتم که چه گویند عالمان 
جنچال دین و مذهب و منصب بهانه ای 

عالم نیم که بحث و فحص کنم بین دوستان 
ناچار با شریعتم که شریغت رسانه ای 

از محقق تا مقلد فرقهاست اثری از محمد کرمپور.


نوع مطلب : مشاهیر 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

طایفه کیان ارثی از طوایف ایل بختیاری/باب چهارلنگ

تاریخ:سه شنبه 23 دی 1393-02:15 ب.ظ


 

طایفه کیان ارثی، یا کیانرسی، یکی از طوایف ایل بختیاری و از شاخه چهارلنگ می‌باشد. طبق تقسیمات طایفه‌ای، ایل بختیاری به دو شاخه چهارلنگ و هفت لنگ تقسیم می‌شود. چهارلنگ، خود از پنج باب تشکیل شده‌است، که کیان ارثی، یکی از آنها می‌باشد.

تقسیمات طایفه

کیان ارثی خود از تعداد ۲۷ طایفه تشکیل شده‌است. این طایفه‌ها عبارتند از:

۱. حموله - ۲. باورصاد - ۳. ممبینی ۴. کهیش - ۵. زنگنه - ۶. گشتیـل - ۷. پاپا جعفری - ۸. محمد جعفری - ۹. مَـکوندی – ئ۱۰. کُـرد زنگنه - ۱۱. عالی وند - ۱۲. هرکل - ۱۳. بوربورون - ۱۴. غریب وند

۱۵. اِستـکی - ۱۶. عاشوروند – ۱۷. گُـل گیری - ۱۸. بُــرون - ۱۹. سادات بُویـری (پیر بُویـر) - ۲۰. تِــمبی - ۲۱. شیخ شاه مُنگشت - ۲۲. کیـانی - ۲۳. پوستین بکول - ۲۴. بــلواسی - ۲۵. جانَکی گرمسیر - ۲۶. کَهوایی

۲۷. شیخ صالح کوتاه (اَندیـکا)

محل زندگی

طوایف کیان ارثی نیز، تا پیش از اسکان عشایر، به ییلاق و قشلاق می‌پرداختند. قشلاق یا گرمسیر طایفه کیان ارثی: 

در شلال و دشتگل، قلعه تل، بارانگرد – باغ ملا – گله واری، هلایجان، دره مورت، نواحی شوشتر، نواحی مسجدسلیمان، رامهرمز، باغ ملک و گلگیر [گله گیر]همچنین میداوود و بلواس واقع می‌باشد.

ییلاق یا سردسیر طایفه کیان ارثی، در استان چهارمحال و بختیاری؛ در مناطق دیمه و چند روستای همجوار آن، همچنین در قسمتی از استان لرستان و نیز استان اصفهان در شهرستان فریدن قرار دارد.



نوع مطلب : تاریخ جنوب 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

پنجمین دوره ی جایزه ی ادبی لیراو

تاریخ:سه شنبه 23 دی 1393-09:51 ق.ظ

"فراخوان پنجمین دوره ی جایزه ی ادبی  فارس زبانان  لیراو"        

 

پنجمین دوره ی جایزه ی ادبی لیراو در دوبخش داستان کوتاه وشعرسپیدباموضوع آزاد درکرمانشاه وباهمکاری"مکتب ادبی اصالت کلمه "برگزارمی شود.

شرکت در هردوبخش داستان وشعر بصورت همزمان مجازمی باشد.

آثارارسالی پیش ازاین نباید درجشنواره ای برگزیده ویا در رسانه ها به چاپ رسیده باشند.

حداقل تعدادآثارارسالی دربخش داستان2اثر وحداکثر3اثرمی باشد.هرداستان حداقل 1000وحداکثر4000کلمه باشد.

حداقل تعدادآثارارسالی دربخش شعر3اثر وحداکثر5اثرمی باشد.اشعارنبایدبیشترازیک صفحه ی" آ4 "باشند.

آثارارسالی می بایست درفایل وُرد،بااندازه ی قلم14وفونت نازنین ارائه شوند.

درابتدای آثارعنوان اثر ودرذیل آنها مشخصات نگارنده/آدرس شهرومحل سکونت/نشانی الکترونیک/وشماره تماس قیدشود.

آثارارسالی فقط ازطریق دو ایمیل زیروشرایط مذکور درجایزه ی ادبی لیراو،موردپذیرش دبیرخانه قرارخواهندگرفت.

شرکت دراین جایزه برای تمامی پارسی زبانان  آزاد می باشد.

مهلت ارسال آثارتاپایان اسفندماه1393.

 ایمیل ارسال داستان کوتاهlirav.dastan@yahoo.com

ایمیل ارسال شعر   lirav.sheer@yahoo.com

به برگزیدگان لوح تقدیر وبسته های فرهنگی اهداخواهدشد.

دراین دوره جایزه  ازچند  چهره  ادبی فعال استان کرمانشاه  نیز  تقدیر بعمل خواهدآمد.

 




نوع مطلب : عمومی 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

علل و پیامدهای عدم یکچارچگی جغرافیای لر

تاریخ:سه شنبه 23 دی 1393-09:28 ق.ظ


ابوالفضل بابادی شوراب /

اگر این استان ها در تقسیمات کشوری تشکیل می گردید لرها می توانستند از منابع خدادادی خود برای حل مشکلات و معضلات بی شمارخود به عنوان یکی از اقوام بزرگ ایرانی استفاده بهتری بکنند.

 

 

ابوالفضل بابادی شوراب/فعال لربختیاری اهواز

در دوران پایانی عمرسلسله قاجار، رضاشاه برای کسب قدرت مطلق سرزمین ایران، تاسیس سلطنت خانوادگی خود (پهلوی) و حفظ آن، قوم لر را خطر بالقوه و قطعی برای خود احساس می کرد وترس فراوانی از یکپارچگی و به قدرت رسیدن این قوم ایرانی الاصل داشت.

شاید رضاشاه و دولت پهلوی برای ترس های خود دلایلی داشته که بخشی از این دلایل بصورت زیر می تواند باشد:

الف-  اولین قرارداد نفتی بین دولت انگلیس و بخشی از خوانین لر(شاخه لربختیاری) منقعد گردید.

ب- وجود منابع عظیم آب وتوپوگرافی ذخیره ی آب برای تبدیل به انرژی های گوناگون درجغرافیای لر

ج- سرمایه های انسانی شجاع و خوش فکری که در این قوم وجود داشته است همچون بانو قدم خیر قلاوند، علیمردان خان اعظمی بیرانوند، خسروخان بویراحمدی، شیرعلیمردان خان بختیاری، خداکرم خان بهمئی، سرداراسعد بختیاری، کرمی لرستانی

د- پهناوری، توپوگرافی و غیرقابل دسترس بودن سرزمین لر

ه- وجود منابع طبیعی متعدد مانند مخازن گسترده نفت،گاز،منابع معدنی و طبیعی

متاسفانه ما درتاریخ پر از ظلم و تبعیض پهلوی مشاهده می کنیم که همین که نخبگانی از این قوم اندکی رشد می کردند با توطئه وسیاست ازمیدان قدرت حذف می شدند.

 به همین دلیل رضاشاه این قوم میهن پرست را در تقسیمات کشوری در چندین استان تفکیک نمود به طوری که موازنه قدرت اقوام همجواربراین قوم دراستان های تقسیم شده برابر یا بیشتر باشد تا از رشد استعدادها و نیروهای توانمند آن جلوگیری شود.

بعد از تجهیز سامانه ی هوایی ارتش در زمان رضاشاه پهلوی توسط دولت های خارجی، اولین استفاده آن در بمباران شهر لرنشین خرم آباد صورت گرفت. نکته ی قابل ذکر این است که این سامانه ی هوایی در زمان رضاشاه هیچگاه درجهت کشتن مردمی غیراز ایران بکار گرفته نشد.

به همین منظور خانواده پهلوی برای برطرف کردن این تهدید با سیاست انجام وصلت خانوادگی با این قوم اقدام نمود که پس از بر طرف شدن تهدید از طرف این قوم (شهادت رهبران اصلی لر در جغرافیای آنان و زندانی نمودن نخبگان شجاع و تطمیع باقی مانده سران آن) و تسلط بر کل ایران کم کم آنها را کنترل و تحت سیطره خود قرار داد.

ضمنا سرزمین های زرخیز و منابع نفتی، گازی، معدنی و آبی قوم لر، نه این که برای این قوم ایجاد فرصت نکرد بلکه باعث تهدید و عقب ماندگی مداوم آنان شد.

اگر اقتصاد کشور بر اساس تک محصولی (نفت و گاز) باشد عمده مواد یاد شده در سرزمین های این قوم قرار دارد، متاسفانه عملا می بینیم هیچ گونه صنایع جانبی و جایگزین در کنار این منابع برای پیشرفت این مناطق احداث نگردیده است.

قابل ذکر است که همیشه در اذهان عمومی شجاعت ها، فداکاری ها ی این قوم میهن خواه را بعنوان تهدید به هموطنان دیگر معرفی می نمایند و به تحقیر و تمسخر این قوم با ابزارهای رسانه ای و افکارعمومی می پردازند.

اگر پراکندگی جغرافیایی جامعه لر به شکل زیر در سه استان متمرکز می شد؛

مطمئنا شکوفایی استعدادها وتوانایی های این قوم جهت سربلندی ایران موثرتر واقع می گردید:

لرهای فیلی (لر کوچک) شامل لرهای لک، مینجایی، ملکی در استان های لرستان و ایلام وب خشی از همدان و کرمانشاه  (استان1)

لرهای بهمئی، بویراحمدی، ممسنی و لیراوی در استان های غرب فارس، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و جنوب شرق خوزستان (استان2)

لرهای بختیاری در شرق و شمال شرق خوزستان، جنوب اصفهان و چهارمحال (استان3)

اگر این استان ها در تقسیمات کشوری تشکیل می گردید لرها می توانستند از منابع خدادادی خود برای حل مشکلات و معضلات بی شمارخود به عنوان یکی از اقوام بزرگ ایرانی استفاده بهتری بکنند.

شاید پراکندگی جغرافیای بوجود آمده قابل برگشت نباشد ولی ما می توانیم تجمع تفکرهم تباران خود را برای رشد و توسعه جامعه لرهای ایران وجهان بکار ببریم. (یک دست صدا ندارد)

به امید وحدت و بالندگی فرهنگی قوم نجیب لر

و سربلندی ایران اسلامی عزیزمان

توضیح وبلاگ لیراوی : 

منطقه لیراوی از قرون اولیه اسلامی تا جنگ جهانی اول در حوزه ایالت کوه گیلویه با مرکزیت بهبهان قرارداشته که با توجه نفوذ آلمان ها در میان حکام بهبهان که از واسموس استقبال خیلی خوبی کردند(در ابتدای جنگ جهانی اول)  انگلیس طی مکاتباتی با وزارت امور خارجه که اسناد آن موجود است لیراوی را به حکومت بنادر ملحق کرد (1334هـ .ق)تا هم خیالش از نفوذ آلمان ها راحت باشد هم بتواند به راحتی در آن نفوذ کند زیرا حکومت بنادر کاملاًمطیع آنها بود. نکته دیگر بختیاری ها و کوه گیلویه ای هم نمی توانستند به خلیج فارس راه داشته باشند! البته چون پهلوی اول پرورده ی دست انگلیس ها بود راهی را که توسط آنان در دوره احمدشاه قاجار آغاز شده بود ادامه داد.

 



نوع مطلب : تاریخ جنوب 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

قبل از رونمایی از کتابش؛ تاریخ نگار دشتستانی درگذشت

تاریخ:یکشنبه 21 دی 1393-08:30 ق.ظ


خلیج فارس: محمد کرمپور از تاریخ نگاران برجسته دشتستانی به دلیل کهولت سن و پس از مدتی که تحت درمان بود، درگذشت.

 محمد کرمپور از تاریخ نگاران برجسته دشتستانی به دلیل کهولت سن و پس از مدتی که تحت درمان بود، درگذشت.

 تازه ترین اثر وی «زیراه» نام داشت که در قالب دانشنامه استان بوشهر منتشر شده و در آستانه رونمایی قرار داشت. از بخش‌های کتاب می‌توان به بلوک زیراه در گذر تاریخ با تکیه بر خاطرات محمد کرمپور، تلاش اسماعیل خان برای تسلط بر بلوک زیراه، دخالت غضنفرالسلطنه در امور بلوک زیراه و مطالب تاریخی دیگر اشاره کرد. 

محمد کرمپور در سال 1306 خورشیدی در روستای نظرآقا از توابع دهستان زیراه دشتستان چشم به جهان گشود. در نوجوانی برای تحصیل در مدارس دولتی به برازجان رفت و تا ششم ابتدایی قدیم تحصیل علم کرد. 

مرحوم کرمپوردر طول عمر علاوه بر راهنمایی و مشورت های شفاهی سایر تاریخنگاران، دارای نوشتارها، مقالات و کتبی به شرح زیر است: رشته مقالات مفصلی در مورد شهر توج (توز) در زیراه در نشریه اتحاد جنوب، کتابی تحت عنوان «سرنوشت مدال ملکه انگلستان و تبعات آن»، مقالاتی در مورد دشتستان در روزنامه خبر جنوب، سلسله مقالاتی در خصوص بلوک زیراه در نشریات کشوری پیش از انقلاب اسلامی به همراه بسیاری از مقالات و نوشتارها، تصاویر و اسناد و اشعاری که به مورخان و نویسندگان بوشهری و دشتستانی جهت راهنمایی و مشاوره در امور تاریخی هدیه نمود.

کتاب «زیراه» از وی به تازگی در شمارگان 1500 نسخه توسط حوزه هنری بوشهر و در طرح دانشنامه بوشهر منتشر شده است.

قرار است آئیین تشییع و خاکسپاری وی روز جمعه در شبانکاره برگزار شود.

ببینید این مطلب را



نوع مطلب : مشاهیر 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

تقاص برادری

تاریخ:یکشنبه 14 دی 1393-08:36 ق.ظ

نخستین رمان ناصر نخزری مقدم با عنوان تقاص برادری منتشر شد.

وبلاگ لیراوی : این نویسنده توانا در سالهالی 1374و 1375 از اعضای خوب و فعال انجمن ادبی (دانشکده کشاورزی و دامپزشکی )دانشگاه زابل بود جلسات منظمی را که داشتیم یک دوست همیشگی ما مهندس نخزری مقدم بود که با صدای گیرایش داستان های کوتاهش را می خواند و نقد بررسی می شد 




      رمان «تقاص برادری» نوشته «ناصر نخزری مقدم» مدیرمرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری سیستان و بلوچستان توسط نشر آموت منشر شد. این رمان با بهره از مؤلفه های بومی به روایت زندگی افرادی می پردازد که در گیر و دار زندگی شــــان دچار حـب و بغض اند و حـکایت خوشی‌ها، ناخوشی‌ها، خرافه‌ها و اعتقاداتـشان را به نمایش می گذارند.
«تقاص برادری» به شرح حال مردمانی می‌پردازد که به گذشته خود می‌بالند و در حسرت آن نیز به سر می‌برند. مردمانی که امروزه دچار دگردیسی شده‌اند؛ قصه برادرهایی که برادر بوده‌اند و اکنون تقاصش را می‌پردازند.
در بخشی از پشت جلد این رمان می‌خوانیم:

«یادش نمی‌آید برای مدت طولانی جایی ایستاده و لباس نو تنش بوده. تا جایی که می‌داند و یادش می‌آید سالی یک دست لباس بیشتر نخواسته برایش بخرند. از ول گشتن در خیابان‌ها هیچگاه خوشش نیامده است. پدرش بارها به او گفته هرکس سر کوچه بایستد و دید بزند همه مردم فکر می کنند او لاتی آسمان جل است. هر وقت پسر دانشجوی همسایه‌شان در زمان کودکی اش می پرسید دوست داری لات باشی یا لوطی، با لبخندی روی لب پاسخ می داد لوطی.»

از «ناصر نخزری مقدم» پیش از این سه مجموعه داستان کوتاه «غریبه»، «استخوان » و مجموعه «داستان سالم، زیبا و لطیف» به طور مشترک با دو نویسنده دیگر منتشر شده است. 
رمان «تقاص برادری» در 158 صفحه به قیمت 9000 تومان توسط «نشر آموت» منتشر شده است.


نوع مطلب : معرفی کتاب  

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

جلد چهارم کتاب زیارتگاه های استان منتشر شد+عکس

تاریخ:چهارشنبه 10 دی 1393-10:35 ق.ظ

جلد چهارم کتاب زیارتگاه های استان منتشر شد+عکس
خلیج فارس: نویسنده کتاب زیارتگاه های استان بوشهر گفت:جلد چهارم این کتاب منتشر و به بازار عرضه شده است.

خلیج فارس: نویسنده کتاب زیارتگاه های استان بوشهر گفت:جلد چهارم این کتاب منتشر و به بازار عرضه شده است.
  
به گزارش «خلیج فارس»؛ غلامحسین هادی ن‍ژاد روز سه شنبه درگفت وگو با ایرنا افزود: دراین جلد مشخصات، تذکره نامه، موقعیت جغرافیایی، وضعیت ساختمان وامکانات رفاهی و زیارتی و دیدگاه های مردم درباره 40 زیارتگاه های استان بوشهر تشریح شده است.

وی اضافه کرد: جلد چهارم کتاب زیارتگاه های استان بوشهر در یکهزار نسخه چاپ شده است و درکتاب فروشی استان بوشهرعرضه خواهدشد.


نویسنده کتاب زیارتگاه های استان بوشهرادامه داد: درنهایت این کتاب درهفت جلد منتشر خواهد شد که درآنها 280 زیارت گاه، امام زاده و بقاع متبرکه دارای تذکره و سندیت برای مردم مومن وعلاقه مندان به این آثار معرفی می شود.

هادی نژاد بیان کرد: در سه جلد منتشر شده قبلی زیارت گاه ها استان بوشهر 120 زیارت گاه و بقاع متبرکه استان بوشهرمعرفی شده است که نقشی مهم درمعرفی آنها داشته است .

وی ازابراز محبت واستقبال مردم مومن ومتدین ودوست دار اهل بیت (ع) استان بوشهر در انتشار سه جلد اول کتاب زیارتگاه های استان بوشهر قدردانی کرد و گفت: امیدوارم در دوسال آینده سه جلد دیگر این کتاب منتشر شود.



داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

خلیج فارس ، مسقط ، شهر ، اجتماع و تجارت

تاریخ:شنبه 29 آذر 1393-11:07 ق.ظ

کتاب جدید دکتر ویلم فلور درمورد مسقط که با نام  خلیج فارس ، مسقط ، شهر ، اجتماع و تجارت به تازگی چاپ شده است . 


more information

Muscat, the capital city of present day Oman, has had a long, and colorful history as a typical Indian Ocean port at the mouth of the Persian Gulf. International trade brought about a rich mix of various ethnic and religious groups including, besides Arabs, Africans, Baluchis, Mekranis, Sindis, Gujaratis, Persians and many others. 




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

علیرضا خلیفه‌زاده و ˝هفت شهر لیراوی و بندر دیلم˝ / انتشار ˝قدم در ساحل پاییز˝ با مقدمه منوچهر آتشی

تاریخ:پنجشنبه 20 آذر 1393-01:20 ب.ظ

˝قدم در ساحل پاییز˝، ˝خورشید، ترانه دریاست˝ و مجموعه غزل ˝از نای گُر گرفته افتاده بر زمین˝ عنوان مجموعه شعرهایی است که از علیرضا خلیفه‌زاده منتشر خواهد شد.

سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: علیرضا خلیفه‌زاده گفت: دفتر دوبیتی‌هایم با نام "قدم در ساحل پاییز" از تابستان 1376 که زنده‌یاد استاد منوچهر آتشی بر آن مقدمه نوشته هنوز فرصت چاپ نیافته است.

او گفت: گزیده اشعار سپیدم با نام "خورشید، ترانه دریاست" نیز سال‌هاست آماده چاپ است حتی یک بار نسخه آماده به چاپ آن‌ را دادم به شاعر و منتقد هم استانی علیرضا عمرانی و او با نگاهی تیزبینانه نقدی بر آن نوشت و در هفته‌نامه "آیینه جنوب" به چاپ رساند.

این نویسنده و شاعر جنوبی افزود: مجموعه غزل "از نای گُر گرفته افتاده بر زمین" نیز به سرنوشتی همانند آن دو دفتر دچار شده است.

به گفته این پژوهشگر و شاعر 3 جلد کتاب در حوزه اندیشه سیاسی مشروطه و تاریخ معاصر بوشهر و بنادر خلیج فارس توسط او تالیف شده و آماده چاپ است. او امیدوار است "تاریخ شول حیات‌داود" نیز به زودی به چاپ برسد.

همچنین کتاب دیگر این پژوهشگر بوشهری با نام " هفت شهر لیراوی و بندر دیلم" در سال جاری برای دومین بار به چاپ رسید.

علیرضا خلیفه‌زاده پژوهشگر و نویسنده بوشهری گفت: کتاب "هفت شهر لیراوی و بندر دیلم" علاوه بر جغرافیای تاریخی و حکومت‌های محلی؛ روحانیت بلوک لیراوی و بندر دیلم به تاریخ و تمدن هفت شهر و بندر مهم واقع در حوزه شهرستان دیلم در شمال استان بوشهر پرداخته است.

او ادامه داد: بوشهر به لحاظ اینکه 625 کیلومتر مرز آبی با خلیج‌فارس دارد، پژوهش‌های آن نیز ارتباطی مستقیم با هویت ملی و گسترش تحقیقات حوزه خلیج فارس دارد و به طور کلی پرداختن به استان‌های جنوبی کشور و اهمیت به میراث دریانوردی و فرهنگی و تاریخی این سامان، جایگاه والایی دارد.

به باور این پژوهشگر و بوشهر شناس سرتاسر خلیج فارس از دهانه اروند رود تا تنگه هرمز و دریای عمان شاهد حضور اقوام و طوایف مختلف ایرانی با تاریخ و فرهنگ غنی و پرماجرایی است که هر کدام مرزی مشخص، زبان یا لهجه‌ای زیبا، پیوندهای خونی و خانوادگی مستحکم و جغرافیایی پیوند خورده با نام بلند خلیج فارس دارند.

خلیفه‌زاده در اشاره به محتوای این کتاب خاطرنشان کرد: دو بندر تاریخی و پرآوازه سینیز و مهروبان، رستاق ریشهر که درباره آن تاکنون نظریات متعددی ارائه کرده‌اند ، همگی در این اثر مورد ارزیابی قرارگرفته‌اند . شهر اسلجان با توجه به داده‌های جغرافیایی برای نخستین بار در این کتاب مکان‌یابی شده است.

او ادامه داد: همچنین به دو بندر دیگر که دارای اهمیت کمتر اما مطرح شده در منابع تاریخی و جغرافیایی هستند یعنی سنجاهان و قوستان نیز به همراه مکان‌یابی و سیری در آثار مشهود آن دو شهر در دو فصل جداگانه پرداخته شده است. به شهر صفوی بندر حماد واقع در شمال بندر دیلم و بندر نفتی امام حسن که میراث‌دار فرهنگ و تاریخ والای سینیز است نیز در فصولی جداگانه توجه شده است .

به گزارش هنرآنلاین؛ این اثر مقام اول پژوهش‌های تاریخی استان بوشهر را کسب کرده است که در کنار جامع بودن؛ بسیاری از اسناد متقن تاریخی و خاندان محلی در بندر دیلم و لیراوی برای اولین بار ارائه شده است.

از این نویسنده در حوزه مطالعات استان بوشهر آثار دیگری هم به چاپ رسیده که زندگی شهیدان استان بوشهر آمیخته با تاریخ هشت ساله دفاع مقدس در سال‌های 84 ، 86 و 90 با نام‌های "مسافران پگاه" که به شهیدان بندر ریگ اختصاص یافته است، کتاب "پردیس‌نشینان" به شهیدان چهارروستایی (حیات‌داود) در شهرستان گناوه و کتاب "ایل ستاره" به شهیدان دهستان لیراوی و برخی از شهیدان روستای شاه عبدالله و بخش زیدون (خوزستان) که از طریق شهرستان دیلم به جبهه‌ها اعزام شده بودند پرداخته شده است .

محقق پر کار بوشهری در چند کنگره ملی و بین‌المللی نیز بیش از یازده مقاله با محوریت حکومت‌های محلی خلیج فارس ارائه کرده که بعضا در مجموعه مقالات آن کنگره‌ها به صورت کتاب یا لوح فشرده یا از طریق پژوهشنامه خلیج فارس در دفترهای سوم تا ششم به چاپ رسیده‌اند.

خلیفه‌زاده در مورد خاندان ابومهیر یا آل مذکور که از دوره صفویه تا اواسط قاجار در بوشهر حکومت می‌کرده‌اند سه مقاله چاپ کرده که حدود بیست سند تاریخی منتشر نشده به همراه حجم گسترده‌ای از رخدادهای مرتبط با فراز و فرود تاریخ آل مذکور در آنان ارائه شده است.

انتهای پیام/
 




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

رونمایی از سه کتاب نویسندگان دیلم +عکس

تاریخ:سه شنبه 18 آذر 1393-10:56 ق.ظ


خلیج فارس: آیین رونمایی از سه جلد کتاب تالیف شده در یک سال اخیر نویسندگان دیلم استان بوشهر با حضور مسوولان این شهرستان برگزارشد.

خلیج فارس: آیین رونمایی از سه جلد کتاب تالیف شده در یک سال اخیر نویسندگان دیلم استان بوشهر با حضور مسوولان این شهرستان برگزارشد.

به گزارش «خلیج فارس»؛ معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری دیلم دراین آیین گفت: قرآن کتاب الهی، بزرگترین کتاب انسان سازاست که با خواندن آن روح انسان جاویدان خواهد شد.


http://img7.irna.ir/1393/13930916/81417003/81417003-6126373.jpg

کریم علی حسنی افزود: هرانسان با مطالعه یک کتاب با جهان پیرامون خود ارتباط برقرار می کند و برعلم و آگاهی خود می افزاید.

کتاب آهنگ عروج نوشته امرالله خدری، همپای موج های دریا نوشته حمید مرادی و برترین های تاکتیک های مبارزات خیابانی نوشته محمدحسن ذاکری از کتاب های رونمایی شده بود.

در این آیین از صاحبان آثار این کتاب ها و خادمان کتاب تجلیل شد.
منبع:ایرنا


نوع مطلب : معرفی کتاب  

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

علیرضا خلیفه‌زاده و ˝هفت شهر لیراوی و بندر دیلم˝ / انتشار ˝قدم در ساحل پاییز˝ با مقدمه منوچهر آتشی

تاریخ:سه شنبه 18 آذر 1393-08:31 ق.ظ

گفتگوی علیرضا خلیفه‌زاده با سایت هنر آنلاین 

کلیک نمایید

  علیرضا خلیفه‌زاده˝هفت شهر لیراوی و بندر دیلم˝ / انتشار ˝قدم در ساحل پاییز˝ با مقدمه منوچهر آتشی




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 


  • تعداد صفحات :42
  • ...  
  • 2  
  • 3  
  • 4  
  • 5  
  • 6  
  • 7  
  • 8  
  • ...  


Admin Logo
themebox Logo